roesjes - primair

Roesje op zolder?

De Vlinderstichting
25-NOV-2023 - De meeste vlinders overwinteren als eitje, rups of pop. Dat geldt voor de dagvlinders, maar ook voor de nachtvlinders. Van de dagvlinders zijn citroenvlinder, dagpauwoog, kleine vos en gehakkelde aurelia de uitzondering, want ze overwinteren als vlinder. Van de nachtvlinders is het roesje een bekende vlinderoverwinteraar. Die kun je nu vinden, bijvoorbeeld bij u op zolder.

De meeste vlinders zijn in de winter ei, rups of pop. Een paar soorten overwinteren als vlinder; het roesje (Scoliopteryx libatrix) is daar één van.

Het roesje komt verspreid door het hele land voor. Hier de waarnemingen vanaf 2020

Roesjes overwinteren in bunkers en schuurtjes, maar ook wel op zoldersU kunt ze bijvoorbeeld vinden in schuren, kelders of bunkers, maar ook bij u op zolder. Soms zitten ze met tientallen bij elkaar. Ieder jaar bezoeken zoogdierliefhebbers deze plekken om er de overwinterende vleermuizen te tellen. Als ze daar vlinders aantreffen, tellen ze deze ook mee. Het roesje is één van de meest voorkomende vlinders in die winterverblijven. Deze opvallende en karakteristieke spinneruil is stevig gebouwd en heeft een brede voorvleugel die in rust tamelijk vlak ligt en een kromgebogen vleugelpunt heeft. De voorvleugel is grijsachtig bruin met een roze of paarsachtige tint en is bestrooid met kleine, donkere vlekjes. Kenmerkend is de oranje met geel gespikkelde veeg die vanuit de vleugelwortel naar het midden van de vleugel loopt. Het roesje kan in alle maanden van het jaar worden waargenomen. De vlinders worden in de nazomer vaak foeragerend aangetroffen op smeer (een zoet mengsel van suiker, stroop en alcohol), overrijpe bramen, bessen van gelderse roos of vlier en bloemen van onder andere klimop. Soms komen de vlinders ook op licht af.

Kaartje: NDFF