Kademuur met muurleeuwenbek

Groene kademuren voor vissen in Breda

Stichting RAVON
27-DEC-2023 - Deze maand verscheen de RAVON-balans, het jaarlijkse overzicht over hoe het gaat met de reptielen, amfibieën en vissen van ons land. In deze uitgave onder andere een artikel over de Mark, een riviertje dat in de vorige eeuw gedempt werd en nu opnieuw tot leven komt in Breda. Natuurinclusieve kademuren gaan de biodiversiteit in deze stad bevorderen.

Van oudsher liep het riviertje de Mark door het centrum van Breda. Na aanleg van singels in 1862 werd het water rond de stad geleid. Tussen 1937 en 1941 werd de Mark in het centrum gedempt om het centrum – voor welgestelden met een auto – beter te ontsluiten. In 2020 is het project 'Green Quays' gestart. Hierbij wordt de gedempte Mark opnieuw uitgegraven en getransformeerd tot een groene ader die de beneden- en bovenstroomse loop van de Mark weer met elkaar verbindt: de Nieuwe Mark. Lees verder in de RAVON-balans op pagina 7 (pdf: 9,4 MB).

Charles Duchatel

‘Het is een voorrecht de adder tot onze inheemse soorten te mogen rekenen’

In de RAVON-balans een portret van Charles Duchatel; afkomstig uit Brussel en tweedejaars masterstudent aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij heeft een bijzondere klik met amfibieën en reptielen en zou graag na zijn studie als herpetoloog verder willen in het onderzoek. We spraken hem voor deze RAVON-balans. Lees verder op pagina 22 (pdf: 9,4 MB).

Op weg naar een Nationaal Dashboard Biodiversiteit

Onder leiding van IUCN NL hebben SoortenNL (waaronder RAVON), Sovon en Naturalis de krachten gebundeld om de verbanden tussen de verschillende drukfactoren en de effecten op de status (trends) van de biodiversiteit inzichtelijk te maken in een Nationaal Dashboard Biodiversiteit. Het laat zien hoe Nederland ervoor staat. Liggen we op koers om biodiversiteitsherstel te realiseren vóór 2030? Dit laat het dashboard in één oogopslag zien. Lees verder op pagina 20 (pdf: 9,4 MB).

Het Dwingelderveld

Viswerkgroep De Prik al 30 jaar actief met vismonitoring

Met grote passie inventariseert Viswerkgroep De Prik de betoverend mooie Veluwse sprengen en beken op bijzondere vissoorten. Dit doen ze nu al dertig jaar. Eén van die bijzondere vissoorten is de beekprik, waar de werkgroep zich naar vernoemd heeft. De werkgroep is heel actief. Elke maand gaan ze een keer met zijn allen op pad om te inventariseren in de Veluwse sprengen. We spreken één van de werkgroepleden, Romeo Neuteboom Spijker, die al weer heel wat jaren actief is binnen De Prik. Lees verder op pagina 24 (pdf: 9,4 MB).

Viswerkgroep De Prik