roodborstje

Help een handje

Vogelbescherming Nederland
19-OKT-2008 - De temperatuur daalt, de wind waait een stuk harder en bij tijd en wijlen komt de regen met bakken uit de hemel zetten. Kortom, het is herfst. De vogels kunnen in deze periode best wat hulp gebruiken. Dus, steek de handen uit de mouwen en ga aan de slag! Goed voor de vogels, maar ook leuk voor u.

Bericht uitgegeven door de Vogelbescherming op zondag 19 oktober 2008

Voor vogels is het soms moeizaam overleven in de herfst en winter. Er is minder voedsel en door het gure weer kost het meer moeite om warm te blijven. Insecteneters, zoals de heggenmus, roodborst en winterkoning, zoeken hun kostje in rietstengels of spleetjes in een boombast. Of ze schakelen over op bessen en kruimels. Zaadeters, zoals huismus, vink en groenling vinden moeilijker zaden.

Omdat het rond de huizen wat warmer is en er vaak meer te eten valt trekken veel vogels dorpen en steden in. In de komende maanden kunt u zeker met vogelvoer dus veel soorten vogels in uw tuin zien. Dus hang een voedersilo en een pindaslinger op, plaats een vogelhuisje en u zult verbaasd zijn hoeveel vogels er op uw tuin afkomen. Het is wel belangrijk dat u het juiste voer aanbiedt. Daarom heeft Vogelbescherming in samenwerking met Vivara meerdere soorten samengesteld. Ze zijn te koop in de webwinkel van Vogelbescherming.
Maar u kunt nog meer doen:
*Plant bijvoorbeeld een bessenstruik. Vogels zijn dol op bessen. In de winter zijn ze, door hun hoge vitaminegehalte, een belangrijke voedselbron. Maar ook in andere jaargetijden hebben vogels er plezier van.
*Laat een hoekje in de tuin een beetje rommelig. Veeg bijvoorbeeld de bladeren op een hoop, of onder de struiken. Hier vinden de vogels makkelijker insecten en wormen.
*Klop uw tafelkleed dagelijks buiten uit. Vooral mussen zijn gek op de broodkruimels.
*Hang een nestkast op. In de herfst en winter is dat een prima plek om te schuilen tijdens de regen. En met een beetje geluk komt er in de lente een vogelpaartje broeden.
*Plaats een drinkschaal. Met een ondiepe schaal met water in de tuin creëert u een drinkplaats voor vogels. Ook kunnen ze er badderen om hun veren in conditie te houden.

Kortom, er valt genoeg te doen, maar het levert u ook een heleboel op. Want met deze aanpassingen heeft u dagelijks vogels op bezoek in uw tuin!

Tekst: Marieke Dijksman, Vogelbescherming Nederland