Kleine wintervlinder doet naam eer aan

De Vlinderstichting
29-NOV-2011 - De kleine wintervlinder is een typische vlinder van de winter, dus ga je er van uit dat ze redelijk tegen de kou kunnen, maar toch is dat ook steeds weer verrassend.

Het volledig berijpte vrouwtje van de kleine wintervlinder (foto: Sander Pruiksma)Zo ontving De Vlinderstichting op 28 november van Sander Pruiksma uit Ede het volgende bericht met foto: “Vanochtend de vrouwtjes ondanks de nachtvorst gewoon op de paaltjes; helemaal onder de rijp... maar even in een vangpotje, met de hand opwarmen en ze lopen weer vrolijk rond. Keiharde tantes die brumata's!” De vrouwtjes van de kleine wintervlinder (Operophtera brumata) hebben geen vleugels (zie foto hieronder). Ze zitten als pop onder een boom in de strooisellaag en in de grond. Als ze uit de pop komen kruipen ze in een stam naar boven toe. Op die stam zitten, als het goed is, de mannetjes al te wachten om met de vrouwtjes te paren. Hoogstwaarschijnlijk heeft dit bevroren vrouwtje de avond ervoor al gepaard en is ze daarna door de rijp ‘overvallen’. Maar goed, de wintervlinder heeft zijn naam niet voor niets. Ze kunnen uitstekend tegen lage temperaturen. Ze zijn niet erg actief meer als het tegen het vriespunt komt, maar ze overleven koude perioden prima.

Vrouwtje kleine wintervlinder zonder rijp (foto: Kars Veling)