Ooijpolder / Groesbeek

Volg de gezenderde vogels

Sovon Vogelonderzoek Nederland
22-SEP-2008 - Het volgen van gezenderde vogels levert bijzondere gegevens op. Door het gebruik van de modernste technieken zijn we tegenwoordig in staat om heel nauwkeurig te bepalen hoe vogels vliegen. Het zenderen van vogels kan nu nog niet op alle vogels, omdat de satellietzender voor een klein vogeltje nog te zwaar is, maar het zal niet lang meer duren of de vogelwereld kent geen geheimen meer...

Bericht uitgegeven door SOVON op maandag 22 september 2008

In Zweden is een aantal bruine kiekendieven van een satellietzender voorzien en aan hun najaarstrek begonnen. Vorig weekend zijn er vier vogels over Nederland gevlogen. Een adulte vrouw vloog over de Hoekse Waard, waar zij ook door een paar scherpe trektellers werd gezien. Een adulte man scheerde langs Sittard en schampte Maastricht. Een jonge vogel vloog over de Elterberg en het Reichswald, met direct naast zich een adulte man die over de over Ooijpolder/Groesbeek vloog.

De adulte man kwam op 13 september om 11:00 door (GMT 9.00). Hij vloog 18 meter hoog en had een snelheid van 38 km per uur. De dag ervoor had hij een rustdag in de Ooijpolder, tussen Leuth en Millingen. Inmiddels zijn alle vogels al weer in Spanje/Noord Afrika. Ondertussen zit een vijfde gezenderde bruine kiek momenteel net ten oosten van Groningen.

Route van adult mannetje over Ooijpolder/Groesbeek (bron: SOVON)

De adulte man die in Groesbeek doorkwam is afgelopen zomer gevangen bij het nest nabij Barsebäck, in het zuiden van Zweden (westkust provincie Skåne). Het is een opvallend donker exemplaar, tegen melanisme aan. Het jong komt ook uit Zuid-Zweden, maar dan van een nest aan de oostkust, ten zuiden van Kristianstad. De vogels zijn dus geen familie van elkaar. Wat ons fascineert aan deze tracks is dat ze vrijwel parallel lopen, waarbij de vogels elkaar naar alle waarschijnlijkheid echt zijn tegengekomen (locaties in België bijvoorbeeld slechts 400 m van elkaar).

De adulte vrouw die een route via Zeeland heeft gevolgd wordt momenteel voor het vierde seizoen gevolgd, een record. Ze overwintert op het drielandenpunt tussen Mauretanië, Senegal en Mali, waar ze momenteel ongetwijfeld weer naar op weg is. Alle eerdere routes liepen ten oosten van Nederland. Het moeten de forse oostenwinden zijn geweest die al die roofvogels over Nederland hebben geblazen.

Een van de opvallende dingen die het zenderonderzoek aan de bruine kiekendieven heeft opgeleverd is de observatie dat de bruine kieken onderweg vaak slapen in naaldbossen. De zeer nauwkeurige GPS posities komen gedurende de nacht in ieder geval opvallend vaak uit dat soort habitat. De bruine kiekendief is dus soms iets minder een vogel van open vlaktes!

Tekst: Harvey van Diek, SOVON