jong konijntje UITSNEDE

Bekijk jonge konijntjes op ZoogdierTV!

Zoogdiervereniging
4-APR-2009 - De eerste jonge konijntjes zijn gezien! Wilt u weten waar zij zich verstoppen? Kijk dan naar het nieuwste filmpje op ZoogdierTV.

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging op zaterdag 4 april 2009

Konijnen werpen hun jongen in een hol onder de grond. Dit is anders dan bij hazen die hun jongen in een leger boven de grond, in de open lucht, werpen. Een konijnenhol bestaat eigenlijk uit een lange pijp die eindigt in een kamer waar de moeder een nest van gras en haar heeft gemaakt. De jongen worden naakt en blind geboren. Na drie weken hebben ze haren, zijn hun ogen open en maken ze hun eerste uitstapjes buiten het nest. De jonge konijntjes worden dan ‘uitlopertjes’ genoemd.

Op www.ZoogdierTV.nl is een filmpje te zien van een konijnenmoeder die haar hol (wentel genaamd) bezoekt en haar jongen voert. In het nieuwste nummer van het populair wetenschappelijke tijdschrift Zoogdier staat een artikel over de zorg die konijnen aan hun jongen besteden.

De Natuurkalender verzamelt eerste waarnemingen van uitlopertjes. De eerste zijn een maand geleden al gemeld!

Met dank aan Sim Broekhuizen en Jaap Mulder