kaft Lutra Meeuw

Meeuw eet egel

Zoogdiervereniging
4-SEP-2010 - Niet alleen roofvogels maar ook meeuwen eten kleine zoogdieren. Recent onderzoek naar de ecologie van zilvermeeuwen en kleine mantelmeeuwen laat zien dat bij sommige kolonies in het binnenland heel andere prooidieren gevonden worden dan aan de kust. Bij een kolonie mantelmeeuwen werden zelfs bijzonder veel zoogdieren als prooi gevonden. Daaronder waren egels, spitsmuizen, woelmuizen, muizen, mollen, bruine ratten en konijnen. Dit staat in het nieuwste nummer van het wetenschappelijke tijdschrift van de Zoogdiervereniging, Lutra.

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging op [publicatiedatum]

Niet alleen roofvogels maar ook meeuwen eten kleine zoogdieren. Recent onderzoek naar de ecologie van zilvermeeuwen en kleine mantelmeeuwen laat zien dat bij sommige kolonies in het binnenland heel andere prooidieren gevonden worden dan aan de kust. Bij een kolonie mantelmeeuwen werden zelfs bijzonder veel zoogdieren als prooi gevonden. Daaronder waren egels, spitsmuizen, woelmuizen, muizen, mollen, bruine ratten en konijnen. Dit staat in het nieuwste nummer van het wetenschappelijke tijdschrift van de Zoogdiervereniging, Lutra.

Lutra (foto: Salko de Wolf)Mogelijk eten de mantelmeeuwen zoogdieren achter landbouwmachines aan of jagen ze actief op kleine zoogdieren. Bij wegvallen van traditioneel voedsel van de meeuwen zou het aantal zoogdieren in het menu wel eens kunnen toenemen, zo stellen onderzoekers Kees Camphuysen en collega's.

Tekst: Zoogdiervereniging