Korhoen, man

Heeft korhoen op de Sallandse Heuvelrug kans op overleven?

22-JUL-2011 - Drie natuurorganisaties zijn gestart met een zenderonderzoek, om inzicht te krijgen in de overlevingskansen van het korhoen op de Sallandse Heuvelrug.

Bericht uitgegeven op [publicatiedatum]

Nationaal Park Sallandse Heuvelrug is de laatste plek in ons land waar nog in het wild levende korhoenders voorkomen. Het onderzoek, een gezamenlijk initiatief van Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en Vogelbescherming, moet duidelijk maken waarom geen enkel kuiken overleeft.

Korhoen man (foto: Saxifraga-Mark Zekhuis)

Gezenderd
Op dit moment leven er nog vier hanen en zo’n tien hennen op de Sallandse Heuvelrug, het laagste aantal ooit. De afgelopen jaren zijn alle kuikens dood gegaan, maar onduidelijk is waarom. Om het onderzoek te kunnen doen was toestemming van provincie Overijssel noodzakelijk, die lange tijd op zich liet wachten. Uiteindelijk zijn er één hen en twee kuikens gezenderd.

Voedselgebrek
Een week na het plaatsen van de zenders zijn de kuikens gestorven, net als de rest van het nest. Uit onderzoek werd al snel duidelijk dat hun dood niet met het zenderen te maken heeft. De kuikens waren graatmager en zijn gestorven door voedselgebrek. Vermoedelijk is dit één van de problemen.

Onderzoeker Paul ten Den: “Het is nog te vroeg om harde conclusies te trekken, maar mogelijk is er iets aan de hand met de voedselvoorziening. De komende twee jaar gaan we meer kuikens en hennen zenderen, wat hopelijk tot meer inzichten leidt.”

Onderzoek
Ook is het opvallend dat dit jaar bij een aantal nesten de eieren niet zijn uitgekomen. Deze eieren worden momenteel onderzocht. Het zenderonderzoek wordt gefinancierd door Vogelbescherming Nederland en duurt nog tot 2013.

Zie ook het nieuwsitem van RTV Oost