vliegende purperreiger

Broedende purperreigers in de Nieuwkoopse Plassen

16-MEI-2012 - De eerste purperreigers zitten op het nest in de Nieuwkoopse Plassen. Dit is goed nieuws volgens boswachter Martijn van Schie van Natuurmonumenten: 'De purperreiger is een schaarse broedvogel in Nederland en het is elk jaar spannend of de zeldzame vogel komt broeden in het plassengebied.'

Vorig jaar zaten er zo’n 220 broedparen in de Nieuwkoopse Plassen en Kamerikse Nessen. ‘In Nederland zijn ongeveer 800 broedparen. Dit betekent dat in het plassengebied eenvijfde van de paren nestelt’, aldus Van Schie.

Purperreiger (foto: Jouke Altenburg)

Ga mee het veld in
Natuurmonumenten doet erg haar best om deze zeldzame vogels te beschermen en de rustgebieden te handhaven. We weten echter nog niet alles van de purperreigers en kunnen deze zomer een helpende hand gebruiken. Heeft u interesse in het tellen van purperreigers? Klik hier voor meer informatie of om u aan te melden.

Spot de purperreiger!
De broedkolonie van de purperreigers ligt vlakbij de uitkijktoren langs de Hollandse Kade. Hier zijn de vogels dan ook het beste te spotten. Zeker als de eieren zijn uitgekomen, want dan zullen de ouders vaak overvliegen om hun kroost te voeden met vis, insecten of amfibieën. Het spotten van de vogels vanaf de uitkijktoren is te combineren met een wandeling door Lusthof de Haeck.

Bron: Natuurmonumenten