eenmalig gebruik

Morinellen op de Texelse akkers

Ecomare
15-MEI-2013 - Het is lente. Overal zie je bloemen en jong groen. Een groepje vogelaars heeft daar geen aandacht voor. Zij kijken naar een saaie bruine akker. Opgewonden wijzen ze naar een punt in de verte. ’Daar, naast die kluit links van dat hek….’ Ik tel er drie! Het gaat om morinelplevieren. In het voorjaar trekken die voorbij en kun je ze spotten op de Texelse akkers.

Bericht uitgegeven door Ecomare [land] op [publicatiedatum]

Open terrein
Morinelplevieren zijn familieleden van bijvooorbeeld kieviten en goudplevieren. Het zijn mooi getekende vogels die broeden op de open toendra’s in het hoge noorden. Ze overwinteren in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Onderweg naar hun broedgebied rusten ze graag uit op open terrein, vaak elk jaar op dezelfde plaats. Ze zitten graag op de Texelse akkers, en dat weten de vogelaars. Elke meter speuren ze af, en wanneer ze een morinelplevier ontdekken is het feest!

Een vrouwelijke morinelplevier (foto: René Pop)

Emancipatie
Zie je een morinelplevier van dichtbij dan begrijp je de vreugde van de vogelaars. Het zijn prachtige vogels, vooral de vrouwtjes. Bij morinelplevieren broeden de mannetjes: zij mogen dus niet teveel opvallen bij het nest. Morinelplevieren zijn heel geëmancipeerde dieren!

Bij morinellen broedt het mannetje (foto: Lutz Lücker)

Meer weten?
Op de website van de vogelwerkgroep Texel kun je zien waar de morinelplevieren op Texel gezien worden. Er staan ook mooie foto’s op.

Tekst: Ecomare