Pimpelmees

Fijne vogeldagen!

Vogelbescherming Nederland
23-DEC-2014 - Vogels verwennen in de winter is makkelijker dan je denkt. Er is zoveel meer dan een vetbol of pindaslinger om je tuinvogels te plezieren. Betrek je huishouden en alle onderdelen van je tuin in het helpen van de vogels. Kleine moeite, groot plezier! Met deze vijf tips worden het hele Fijne Vogeldagen.

Bericht uitgegeven door Vogelbescherming Nederland op [publicatiedatum]

1. Gratis voer
Als je gebruik maakt van etensresten, hoeft vogels voeren niets te kosten. Denk aan:
*Klokhuizen van appels en peren, stukken overrijpe banaan. Maak gebruik van zo groot mogelijke stukken om pikken in het bevroren fruit makkelijker te maken.
*Ongezouten restjes van gekookte aardappels of rijst. Geef niet te veel, zodat het niet bederft en er geen ongedierte op af komt.
*Kruimeltjes brood of muesli van het tafellaken. Die bevatten wel zout, dus geef geen grote hoeveelheden, want dat is ongezond voor vogels.
*Spekzwoerd, met een ijzerdraadje aan een boomstam bevestigd.
Twijfel je over wat je wel of niet mag geven? Bel of mail dan met het Servicecentrum van Vogelbescherming: 030 693 77 00.

Pimpelmees (foto: Jasper de Ruiter)

2. Dode planten en bladeren in de border
Laat planten in de tuin afsterven en veeg dode bladeren in de border. Vogels kunnen de insecten die eronder zitten eten. Bovendien beschermt het dode materiaal de planten tegen uitdrogen tijdens een vorstperiode. In de loop van de winter verteert het grootste deel vanzelf; dat betekent minder werk voor u én u heeft geen kunstmest meer nodig.

3. Schuur of nestkast als slaapplek
Maak nestkasten leeg, schoon en droog. Veel vogels gebruiken de kast graag als slaapplaats. Leg er geen hooi, stro of ander materiaal in. Dit trekt alleen maar ongedierte aan. Soms komen vogels ook gewoon onder het golfplaten dakje of door een gebroken ruitje de schuur in om er te overnachten.

4. Geen zout, maar zand
Strooi op het glibberig bevroren tuinpaadje geen strooizout maar zand, want zout is slecht voor de tuinplanten. Scherp zand (metselzand) werkt net zo goed en is niet schadelijk. Veeg het zand in het voorjaar op een droog en zonnig plekje bijeen en maak zo een warm stofbad voor huismussen!

5. Tuinvogeltelling
Doe mee met de tuinvogeltelling op 17 en 18 januari aanstaande! Je kunt je nu al inschrijven. Dat levert allerlei leuke extra’s op, zoals korting op vogelvoer en je maakt kans op mooie prijzen.

Alvast Fijne Vogeldagen toegewenst!

Tekst en foto: Jasper de Ruiter, Vogelbescherming Nederland