Koolmees op aalbes

Buxus dood? Dit is de oplossing

Vogelbescherming Nederland
23-OKT-2018 - Pronkt in uw tuin een dode buxus? Er is amper een straat te vinden waar niet zo’n geel, spindraderig ding staat. Akelig voor de tuinbezitter, maar hoopvol voor de vogel. Tenminste, als u vogelvriendelijke alternatieven aanplant. Vier suggesties.

De buxus is een geliefde tuinsoort, omdat hij zich gemakkelijk in allerlei vormen laat snoeien: klein hegje, grote haag, kegel, bol of kip. Nu de buxusrups om zich heen heeft gevreten, vallen al die voortuinen met dode, gele buxusvormen behoorlijk op.

Dood buxushegje rond rozenperk

Buxus-alternatieven

Een dode buxus is balen: extra werk om de tuin weer netjes te krijgen. Maar, het biedt ook perspectief. Want aan de buxus hebben insecten en vogels eigenlijk weinig. In vol ornaat een mooi tuinelement, maar voor een natuurlijke tuin de dood in de pot. Vervang hem daarom door een soort waarin vogels voedsel en beschutting vinden. De herfst is het beste seizoen om dat te doen. Let wel: vóór het begint met vriezen. Hieronder vier primadeluxe buxus-alternatieven.

Merel eet taxusbessen

Taxus (Taxus baccata)

Taxus (of venijnboom) is giftig voor mensen, maar lijsterachtigen, spreeuwen en pestvogels houden van de rode bessen. Ze hebben geen last van het gif, omdat ze niet kauwen. Het giftige zaadje in de bes wordt dus onbeschadigd weer uitgepoept.

Vervang zo’n laag, klein buxushegje dat vaak om bloemperken staat, door taxus. Hij laat zich net zo makkelijk snoeien in kleine, strakke vormen, groeit overal en niet te hard, dus u heeft er weinig werk aan.

Pestvogel op ligusterhaag

Liguster (Ligustrum vulgare)

Tip voor een ligusterhaag: laat ieder jaar een metertje haag uitgroeien en in bloei komen. De witte, geurende bloemen zijn een feest voor massa’s bijen, vlinders en andere insecten. Ideaal voor de insectenetende vogels. Het volgende jaar snoeit u dat stuk terug en laat weer een ander metertje met rust.

Vervang ook de - ooit mooie - buxusolifant gerust voor liguster, want hij laat zich prima in gekke vormen snoeien. Door het formaat van het blad zijn vooral grotere vormen geschikt.

Roodborst in hulst

Hulst (Ilex aquifolium of Ilex verticillata)

Roodborstjes mogen graag zo nu en dan een hulstbesje pikken. Hulst zelf staat met zijn rode bessen en donkergroene bladeren al zo prachtig in de wintertuin, maar dat roodborstje maakt het helemaal af. Hulst stelt nauwelijks eisen en is goed te snoeien in een mooie bol- of kegelvorm. In het voorjaar, als de hulst bloeit, zijn de bijen en zweefvliegen enthousiast.

Kruisbes

Bessenstruik

Misschien niet uw eerste gedachte, maar overweeg eens om een dode buxusstruik op een zonnig plekje te vervangen door een bessenstruik. Bijvoorbeeld een aalbes, zwarte bes, kruisbes of framboos. Dat geeft de tuin een heel ander karakter; natuurlijk en gezellig. Daarbij: fruit uit eigen tuin is het toppunt van genieten op zondagochtend. Tenminste, als de vogels wat voor u overlaten.

Tekst: Jeanet van Zoelen, Vogelbescherming Nederland