parende padden - primair

Tuintellingen doen kan nog wel

De Vlinderstichting, Jaarrond Tuintelling
24-MRT-2020 - De coronacrisis heeft een enorme impact op iedereen. Geen vergaderingen en evenementen en de sociale contacten op een laag pitje. Iedereen wordt aangeraden thuis te blijven en dat kan nog weken of langer duren. Voor mensen die een tuin hebben is het leuk om, nu je zoveel thuis bent, de komende tijd te kijken wat daar allemaal in leeft. Doe mee met de jaarrond tuintelling!

PimpelmeesEr gebeurt van alles in de tuin nu het voorjaar is begonnen. De broedvogels worden actief en als je een nestkastje hebt hangen, zal het daar een heel gedoe zijn. Misschien is hij al betrokken, maar het kan ook goed dat er nog volop concurrentie is. Wordt het de koolmees of de pimpelmees dit jaar? Ook andere vogels zijn op zoek naar een nestelplek en wie weet zit de turkse tortel al te broeden in de klimop achterin de tuin. Bij de tuinvijver wordt het ook steeds drukker. De kleine watersalamander was al een poosje terug, maar nu zijn ook de bruine kikkers en padden weer gearriveerd. Het wachten is op de eerste juffertjes die uitsluipen. Met een beetje geluk zie je de komende weken een larve van de vuurjuffer uit het water klimmen en zich vastklemmen in een waterplant. Rustig wachten en je kunt mogelijk zien dat het huidje openbarst en er een juffertje uit kruipt. Nadat de vleugels zijn opgepompt zie je steeds meer rood verschijnen en herken je de vuurjuffer.

Wat tuindieren: v.l.n.r. dagpauwoog, vuurjuffer, koolmees & boomblauwtje

Bijen, zoals deze rosse metselbij, komen de komende tijd volop voorDe citroenvlinder en dagpauwoog zijn op de zonnige dagen half maart al uit hun winterslaap gekomen, maar zijn de komende weken nog te zien. Dan moet je wel bloeiende planten in je tuin hebben, want na de maandenlange vastentijd in de winter hebben ze nu grote behoefte aan nectar. Ook vlinders die als pop hebben overwinterd komen tevoorschijn. Het boomblauwtje is bijvoorbeeld al gesignaleerd. Dit fraaie felblauwe vlindertje zie je niet veel zitten, maar het vliegt veel op een meter of twee hoog langs de struiken. Mannetjes zijn daar op zoek naar vrouwtjes. Ook de koolwitjes zijn alweer actief en ook die komen graag in je tuin als daar bloeiende planten zijn. En ook bij het bijenhotel is het al een drukte van belang. Kortom: er is genoeg te beleven in je tuin. In de jaarrond tuintelling houden mensen bij wat er aan leven in hun tuin is. Er zijn diverse manieren om mee te doen. Zo kun je bijvoorbeeld tijdstiptellingen doen. Hiervoor ga je een vijf of tien minuten, of een kwartier, alles wat je ziet opschrijven en doorgeven. Een andere manier is om gedurende een hele week bij te houden wat je ziet. Aan het einde van de week geef je van elke soort door hoeveel je er maximaal bij elkaar hebt gezien. Het is erg leuk om zo de vinger aan de pols te houden van de biodiversiteit in je tuin. Neem maar eens een kijkje bij de Jaarrond Tuintelling.