Buxusmot

Wat doe je als je de buxusmot in je tuin hebt?

De Vlinderstichting
24-SEP-2020 - Een zwart-witte vlinder die niet in de vlinderboeken staat: de buxusmot. Deze nieuwkomer uit Azië liet zich voor het eerst in Europa zien in 2006. Sinds 2018 is heel Nederland met deze vlinder 'besmet'. Waar komt deze vlinder vandaan? En wat als je hem in je tuin hebt?

De buxusmot (Cydalima perspectalis) komt uit Azië (Japan, Zuid-Korea en China). Vermoedelijk is deze nachtvlinder in 2007 in Duitsland geïntroduceerd via import van buxus uit Azië. In dat jaar werd hij ook in Nederland gesignaleerd. Sinds 2018 is hij niet meer weg te denken uit Nederland.

Invasieve exoot

De buxusmot is een zogenoemde invasieve exoot. Dit betekent dat de soort van origine niet in ons land voorkomt en hier is gekomen door menselijk toedoen. Het invasieve karakter betekent dat de soort zich hier kan voortplanten, zich in nieuwe leefgebieden kan vestigen en vervolgens ook uitbreiden en daardoor een bedreiging kan vormen voor inheemse soorten. Ook bij mensen kunnen ze voor problemen zorgen.

De buxusmot is een zwart-witte vlinder die overal in Nederland voorkomt

De buxusmot in Nederland

De buxusmot heeft Nederland heel snel gekoloniseerd

Wat moet je doen als je een buxusmot in je tuin hebt?

Het antwoord is simpel: eigenlijk hoef je niets te doen. De vlinders zijn onschadelijk. Ze leggen echter eitjes in buxus. En het zijn de rupsen die daar problemen veroorzaken.

Schade aan buxus

De rups van de buxusmot staat bekend om zijn vraatzucht

Terwijl in het oorspronkelijke leefgebied in Azië de Buxus microphylla de belangrijkste waardplant is, blijken ook allerlei andere buxussoorten ten prooi te vallen aan de vraatzucht van de rupsen. Duitse onderzoekers stelden vast dat bij die rupsen vooral de buxusvariëteit ‘Rotundifolia’ erg in de smaak valt, maar ook Buxus microphylla, Buxus sempervirens en Buxus sinica vallen ten prooi aan de buxusmot.

Lust de buxusmot ook andere struiken?

Wat nu als de buxus helemaal op is? Pas op, want volgens onderzoek van De Vlinderstichting zijn er aanwijzingen dat de rups van de buxusmot wellicht ook andere struiken lust.

Lees meer over het dieet van de rups.

Vraatzucht

De rupsen van de buxusmot staan bekend om hun vraatzucht. Opvallende symptomen zijn dode en aan elkaar gesponnen blaadjes en ‘bladskeletten’. Er blijft niets van de struik over. Er zijn dan ook al veel buxusstruikjes geëindigd in de groencontainer. De natuurlijke balans is dus ver te zoeken. Er zijn nog geen natuurlijke vijanden van de buxusmot.

Veel mensen willen de buxusmot in hun tuin bestrijden. Toch adviseert De Vlinderstichting om dat niet te doen. Want de natuur kan het zelf ook oplossen.

De natuur lost het op

Zodra de natuur de plaag reguleert (we krijgen steeds meer meldingen van kauwen, eksters en mezen die in de gaten krijgen dat het lopend buffet is) zal de dichtheid van rupsen lager worden. Dan worden de buxussen dus ook niet zo heftig meer aangetast en gaan niet meer dood. Ook sluipwespen gaan daarbij waarschijnlijk een belangrijke rol spelen, deze parasiteren op rupsen en reguleren zo de aantallen. Daarom is het ook zo belangrijk dat je nooit met gif bestrijdt, want dan dood je deze sluipwespen ook en vererger je juist het probleem.

En dat terwijl het probleem ook direct de oplossing is: doordat de rupsen zo talrijk zijn dat ze hun eigen voedselplant doden, gaan ze zelf ook dood door gebrek aan voedsel. Dat leidt weer tot minder rupsen, waardoor planten beter kunnen overleven.

Meer weten? De Vlinderstichting zette alle veelgestelde vragen over de buxusmot op een rij.

Tekst en foto’s: Kars Veling en Ineke Radstaat, De Vlinderstichting