Konijn

Natuurjournaal 11 januari 2021

Nature Today
11-JAN-2021 - Konijn en kleine watersalamander zoeken partners.

Het voortplantingsseizoen van het konijn is begonnen. Deze tijd duurt lang: hij begint nu al en kan tot in juli doorgaan. Dat is meer dan de helft van een jaar! In die lange tijd kunnen konijnen meerdere nesten hebben, twee of drie per jaar is heel normaal. Over ongeveer een maand zullen de eerste jongen geboren worden. Moederkonijnen kunnen wel twintig jongen in één jaar hebben. Deze overleven het lang niet allemaal: door kou, ziekte en roofdieren sterven veel jonge konijnen.

Kleine watersalamander in broedkleed

Het is nog vroeg in het jaar, maar de eerste mannetjes van de kleine watersalamander maken zich klaar om vrouwtjes te versieren. Gehuld in prachtkleed, mét kam op hun rug, wachten ze tot de vrouwtjes naar het water trekken. De meeste kleine watersalamanders overwinteren op het land, en de eerste mannetjes in het water kunnen als eerste paren. Hun paring vindt door klimaatverandering steeds vroeger plaats. Deze vroege mannetjes nemen wel een risico: als het later in het jaar nog koud wordt, moeten ze een vorstvrij plekje zoeken en hun eerste plek weer opgeven.

Foto’s: Mark Zekhuis, Saxifraga; Kees Marijnissen, Saxifraga