Knobbelzwaan

Natuurjournaal 18 april 2021

Nature Today
18-APR-2021 - Knobbelzwaan legt eieren, gewone vogelmelk bloeit.

Als knobbelzwanen gaan broeden, is dat altijd weer een spektakel. Ze bouwen een groot nest van riet, takken en ander plantaardig materiaal. Dat moet natuurlijk ook wel, want knobbelzwanen zijn flinke vogels. Het vrouwtje legt nu eieren en broedt hier 36 dagen op. Ze wordt goed verzorgd door haar man. Hij verdedigt het nest fel en brengt haar eten. Zwanen bouwen een band op die levenslang is. Als één van beide zwanen overlijdt, kan het soms wel jaren duren voor de overblijver een nieuwe partner vindt.

Gewone vogelmelk is begonnen met bloeien. De mooie bloemetjes vallen direct op in hun omgeving. De bloem lijkt wat eenvoudig van vorm. Als je beter kijkt, zie je echter dat er een kleine bloem binnen de grotere bloem te zien is; leuk om eens naar te kijken als je gewone vogelmelk ziet bloeien. De plant komt door heel Nederland vrij algemeen voor. De naam vogelmelk komt van de wetenschappelijke naam, Ornithogalum, dat letterlijk vertaald ‘vogelmelk’ betekent. De Engelse naam van deze plant is misschien toepasselijker: waar ‘star of Bethlehem’ vandaan komt is direct te zien aan de stervormige bloemen.

Gewone vogelmelk