Doe mee met onderzoek naar plastic in meerkoetnesten

Naturalis Biodiversity Center
1-MEI-2021 - Meerkoeten gebruiken allerlei soorten zwerfvuil in hun nesten; van ruitenwissers tot zonnebrillen, en tegenwoordig ook onze mondkapjes. Bioloog Auke-Florian Hiemstra wil weten waarom ze dat doen en wat de gevolgen ervan zijn. Aan dat onderzoek kan iedereen meedoen.

Meerkoeten zijn die zwarte watervogels met de witte snavels. Vroeger bouwden deze vogels hun nesten altijd met riet, takjes en waterplanten. Maar in sommige nesten zie je tegenwoordig geen riet meer; alleen plastic rietjes. Soms wel meer dan vijftig stuks per nest. Ook afzetlinten zijn in trek, snoeppapiertjes en het folie om sigarettenpakjes - zelfs cocaïne-envelopjes en telefoon-oortjes worden gebruikt. Maar waarom gebruiken meerkoeten ons afval als nestmateriaal?

Zwerfvuilnest

Mogelijk gebruiken ze het plastic simpelweg omdat ze niks natuurlijks kunnen vinden. Maar misschien verzamelen ze dit nieuwe materiaal ook wel met opzet, en brengt het voordelen met zich mee. Plastic is een enorm sterk materiaal bijvoorbeeld, en het rot niet. Of zo’n voordeel opweegt tegen de nadelen, dat is echter nog maar de vraag. Kan dat plastic geen kwaad voor de jonge meerkoetjes die uit hun ei komen in een zwerfvuilnest? Bioloog Auke-Florian Hiemstra van Naturalis wil er alles over weten. En daar heeft hij hulp bij nodig.

Vuilrijk meerkoetnest op Urk

Meerkoetenland

"In Nederland hebben we een van de hoogste dichtheden van Europa aan deze watervogels; we zijn een echt meerkoetenland. Iedereen heeft wel een paartje in de buurt", legt Hiemstra uit. "Door af en toe een foto van het nest te maken kun je ons enorm helpen!" Van die foto’s, en de antwoorden op enkele korte vragen, leren Hiemstra en zijn mede-onderzoekers onder meer over het broedsucces en de keuze voor plastic.

Samen met het natuurplatform Waarneming.nl heeft hij de website meerkoetnest.nl opgezet, waar iedereen alle informatie kan vinden en je foto’s kunt uploaden. Zo draag je bij aan kennis over de meerkoet en de impact van ons zwerfvuil. Waar broedt een meerkoet op bij jou in de buurt? Hiemstra is benieuwd.

Het onderzoek staat beschreven op meerkoetnest.nl, het telformulier op Waarneming.nl staat hier.

Tekst: Bart Braun, Naturalis Biodiversity Center