Koninginnekruid

Natuurjournaal 6 augustus 2021

Nature Today
6-AUG-2021 - Koninginnekruid bloeit, visarend rust in Nederland.

Langs rivieren en op andere plekken met een vochtige bodem is het koninginnekruid de lucht in geschoten. Deze plant valt normaal gesproken al op door zijn grootte. Maar omdat hij nu in bloei staat, valt hij met zijn paarse bloemen extra op. Je kunt koninginnekruid door heel Nederland vinden. Let vooral eens op of je hem ziet staan aan de oever van slootjes, rivieren en beken. Het blad lijkt wel wat op dat van cannabis, vandaar ook de wetenschappelijke naam: Eupatorium cannabinum. Wil je in de gaten houden wanneer je favoriete planten in bloei staan? Markeer ze dan als favoriet in de Nature Today-app.

Visarend

De visarend broedt sinds 2016 in Nederland en vorig jaar broedden er al drie paartjes in de Biesbosch. Voor 2016 was de visarend vooral een doortrekkende vogel, en dat is wat hij nu ook nog steeds doet. Zoals zoveel vogels is de visarend momenteel onderweg naar Afrika. Hij maakt een tussenstop in Nederland. Het komt weleens voor dat visarenden weken hier blijven hangen wanneer de wind ongunstig is. Vanaf nu tot eind september kunnen doortrekkende visarenden overal in Nederland in de buurt van water gespot worden. De visarend is een indrukwekkende roofvogel die alleen vis eet. Hij duikt vanaf grote hoogte met vooruitgestoken poten het water in om vis te vangen: een spectaculair gezicht!

Foto's: Rudmer Zwerver, Saxifraga; Bart Vastenhouw, Saxifraga