Minke Whale
26-AUG-2021 - Een nieuw gezamenlijk onderzoek laat zien hoe twee soorten dwergvinvissen tijdens hun levenscyclus gebruikmaken van de Caribische wateren en de aangrenzende Atlantische wateren. De bevindingen tonen het belang aan van het relatief nieuwe Nederlandse mariene reservaat 'Yarari'. Dit onderzoek biedt nieuwe inzichten om de bescherming van dwergvinvissen te verbeteren.

Dwergvinvissen zijn de kleinste baleinwalvissen en leven in wateren overal ter wereld. Er zijn twee soorten dwergvinvissen: de gewone dwergvinvis (Balaenoptera acutorostrata) en de antarctische dwergvinvis (Balaenoptera bonaerensis).

Yararireservaat

Dwergvinvissen staan erom bekend dat ze lange afstanden migreren. Daarbij maken ze gebruik van de warme wateren in de Cariben om zich tijdens de wintermaanden voort te planten en te kalven. In het Caribisch gebied zijn een aantal beschermde mariene gebieden, zoals het Yarari Marine Mammal and Shark Sanctuary (Yarari Mariene Zoogdieren en Haaien Reservaat), dat zich uitstrekt over de territoriale wateren rondom Bonaire, Saba en St. Eustatius. Naast het beschermen van het mariene ecosysteem, wordt het Yarari reservaat ook gebruikt om gericht onderzoek te doen naar de levenscycli en migratiepatronen van zowel inheemse als migrerende soorten. Inzicht in hoe deze soorten zich gedurende het jaar verplaatsen en gebruikmaken van de Caribische wateren is essentieel voor de ontwikkeling van toekomstige beschermingsplannen.

Kaart van het Yararireservaat

Nieuw onderzoek

In een nieuw onderzoek werkte een grote groep onderzoekers samen met natuurbeschermingsorganisaties, waaronder het Institute of Environmental Sciences van de Universiteit Leiden en de Aruba Marine Mammal Foundation. De onderzoekers bestudeerden literatuur, amateurwetenschap en wetenschappelijke data om meer te weten te komen over beide soorten dwergvinvissen. Het doel van het onderzoek was om erachter te komen hoe deze soorten gedurende hun levenscyclus gebruikmaken van de Caribische wateren.

Er werden in totaal 130 meldingen verzameld, voornamelijk afkomstig van wetenschappelijke studies (100). Het resterende deel (30), was afkomstig vanuit de amateurwetenschap. Dwergvinvissen staan bekend om hun nieuwsgierigheid. Ze komen vaak op boten af, wat hen de ideale soort maakt om waargenomen te worden door amateurwetenschappers. Verbeteringen in camera’s die door het publiek worden gebruikt en de toegenomen initiatieven om biodiversiteitswaarnemingen te melden op sociale netwerken en databases hebben geleid tot een enorme toename in waarnemingen vanuit het publiek van allerlei soorten.

Bevindingen

DwergvinvisIn dit onderzoek werden verspreide waarnemingsrapporten samengebracht om te komen tot nieuwe inzichten over het belang van het Yararireservaat. Het blijkt in het midden van het oostelijk Caribische overwinteringsgebied van de dwergvinvis te liggen. Daarmee wordt duidelijk dat dit relatief nieuwe Nederlandse mariene reservaat een aanzienlijke toegevoegde waarde heeft. De nieuwe inzichten werden mede mogelijk gemaakt door twee eerdere studies uitgevoerd door Wageningen University & Research in samenwerking met de Saba Bank Managing Unit en gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit (LNV). Deze laatste resultaten kwamen overeen met soortgelijke studies, en met de grootschalige migratieroutes van de dwergvinvis. Opmerkelijk is dat uit de studie blijkt dat de Golf van Mexico wordt gebruikt door beide soorten dwergvinvis, terwijl eerder werd aangenomen dat dit alleen gold voor de gewone dwergvinvis. Daarnaast blijkt uit het aanspoelen van dwergvinvissen in alle seizoenen dat sommige vinvissen het jaar rond in de Golf blijven.

Waarnemingen doorgeven

Elke waarneming kan nuttige informatie bevatten die bijdraagt aan de kennis die nodig is om deze soorten beter te beschermen. Help ons door uw waarneming van dwergvinvissen (of andere soorten) en foto’s te delen op de website Observation.org of download de gratis app (iPhone (iObs) & Android (ObsMapp)). Deze zijn beschikbaar in meer dan veertig talen en zijn toegankelijk voor professionele biologen, amateurs en toeristen.

Meer informatie treft u in het volledige rapport op de Dutch Caribbean Biodiversity Database.

Tekst: Dutch Caribbean Nature Alliance