Natuurberichten

Uitgever: Dutch Caribbean Nature Alliance (DCNA)

Deel deze pagina

Pagina 1 van 2 - 17 Resultaten

Sinds 2014 verspreidt zich een nieuwe koraalziekte, dodelijk voor koralen die er vatbaar voor zijn, bekend als Stony Coral Tissue Loss Disease (SCTLD), door het Caribisch gebied. In augustus is op een MPA connect-bijeenkomst de..

Lees verder 7 december 2019   16 uur oud

Een recente wetenschappelijke publicatie beschrijft de ernstig bedreigde Bonaire palm voor het eerst in zijn geschiedenis. Hoewel de palm al in 1979 werd gevonden, stelden wetenschappers pas in 2019 vast dat hij alleen op Bonaire..

Lees verder 20 november 2019   2 wkn oud

Orkaan Maria verwoestte in 2017 enkele eilanden in het Caribisch gebied. Een grote hulpactie kwam op gang om de noodlijdende bevolking van de Gemenebest Dominica te helpen. Nu is vastgesteld dat naast noodhulpmiddelen ook..

Lees verder 9 november 2019   4 wkn oud

Uit een alarmerend rapport, recentelijk uitgegeven door het Koninkrijk der Nederlanden, blijkt dat in de Nederlandse Cariben slechts vier van de twintig ‘Aichi biodiversiteitsdoelen’ van het internationale Biodiversiteitsverdrag..

Lees verder 23 oktober 2019   1 maand oud

Bonaire herbergt ongeveer tweehonderd grotten. Deze grotten zijn cruciaal voor verschillende belangrijke diersoorten, met name vijf soorten van de enige inheemse landzoogdieren van Bonaire, de vleermuizen. Het Bonaire Caves and..

Lees verder 21 september 2019   2 mnd oud

Het nestseizoen van de zeeschildpadden is officieel begonnen: op elk van de Nederlands-Caribische eilanden zijn de eerste babyschildpadden uitgekomen. Tussen april en december gebruiken verschillende soorten zeeschildpadden onze..

Lees verder 3 augustus 2019   4 mnd oud

Wageningen Marine Research rapporteerde minstens tien rifhaaisoorten rond de Nederlands-Caribische eilanden in een recentelijke gepubliceerd rapport in opdracht van DCNA. De meest voorkomende soorten zijn de verpleegsterhaai en de..

Lees verder 28 juni 2019   5 mnd oud

Bijna een derde van alle mariene soorten zijn te vinden op of rond koraalriffen. De snelle afname van koraalriffen is dan ook een grote zorg. Om koralen als geheel beter te begrijpen, hebben wetenschappers eukaryotische..

Lees verder 6 juni 2019   6 mnd oud

Onderzoekers van de Universiteit van Indiana en CIEE Bonaire voerden een reeks onderzoeken uit naar een ​​nieuwe methode die gebruik maakt van environmental DNA (eDNA). De methode kan tijd, geld en arbeid besparen in het..

Lees verder 22 mei 2019   6 mnd oud

Het Caribische eiland Saba blijkt nog rijker aan vogelsoorten dan al werd gedacht. De voorlaatste uitgebreide studie stamde uit 1983, toen werden 58 vogelsoorten geteld. Sinds die tijd varieerden tellingen tussen 56 en 87 soorten...

Lees verder 8 mei 2019   6 mnd oud