Natuurberichten

Uitgever: Dutch Caribbean Nature Alliance (DCNA)

Deel deze pagina

Pagina 1 van 2 - 20 Resultaten

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen identificeerden met genetische testen de geboorteplaatsen van soepschildpadden die tussen 2006-2007 en 2015-2016 binnen Lac Bay, Bonaire foerageerden. Er bleken meer jonge..

Lees verder 9 februari 2020   2 wkn oud

2019 was een spannend jaar voor vogelaars op Bonaire, omdat er drie nieuwe soorten werden geïdentificeerd. De Bruinborstzwaluw, Witkraaggierzwaluw en Amerikaanse reuzenijsvogel werden toegevoegd aan de langer wordende lijst van..

Lees verder 5 februari 2020   2 wkn oud

Onder leiding van een onderzoeker van de California Academy of Science zijn in 2004-2005 de spinachtigen op Aruba, Bonaire en Curaçao gecatalogiseerd. De onlangs gepubliceerde resultaten in de Caribbean Journal of Science tonen 25..

Lees verder 29 december 2019   1 maand oud

Sinds 2014 verspreidt zich een nieuwe koraalziekte, dodelijk voor koralen die er vatbaar voor zijn, bekend als Stony Coral Tissue Loss Disease (SCTLD), door het Caribisch gebied. In augustus is op een MPA connect-bijeenkomst de..

Lees verder 7 december 2019   2 mnd oud

Een recente wetenschappelijke publicatie beschrijft de ernstig bedreigde Bonaire palm voor het eerst in zijn geschiedenis. Hoewel de palm al in 1979 werd gevonden, stelden wetenschappers pas in 2019 vast dat hij alleen op Bonaire..

Lees verder 20 november 2019   3 mnd oud

Orkaan Maria verwoestte in 2017 enkele eilanden in het Caribisch gebied. Een grote hulpactie kwam op gang om de noodlijdende bevolking van de Gemenebest Dominica te helpen. Nu is vastgesteld dat naast noodhulpmiddelen ook..

Lees verder 9 november 2019   3 mnd oud

Uit een alarmerend rapport, recentelijk uitgegeven door het Koninkrijk der Nederlanden, blijkt dat in de Nederlandse Cariben slechts vier van de twintig ‘Aichi biodiversiteitsdoelen’ van het internationale Biodiversiteitsverdrag..

Lees verder 23 oktober 2019   4 mnd oud

Bonaire herbergt ongeveer tweehonderd grotten. Deze grotten zijn cruciaal voor verschillende belangrijke diersoorten, met name vijf soorten van de enige inheemse landzoogdieren van Bonaire, de vleermuizen. Het Bonaire Caves and..

Lees verder 21 september 2019   5 mnd oud

Het nestseizoen van de zeeschildpadden is officieel begonnen: op elk van de Nederlands-Caribische eilanden zijn de eerste babyschildpadden uitgekomen. Tussen april en december gebruiken verschillende soorten zeeschildpadden onze..

Lees verder 3 augustus 2019   6 mnd oud

Wageningen Marine Research rapporteerde minstens tien rifhaaisoorten rond de Nederlands-Caribische eilanden in een recentelijke gepubliceerd rapport in opdracht van DCNA. De meest voorkomende soorten zijn de verpleegsterhaai en de..

Lees verder 28 juni 2019   7 mnd oud