Natuurberichten

Uitgever: Dutch Caribbean Nature Alliance (DCNA)

Deel deze pagina

Pagina 1 van 3 - 29 Resultaten

Een nieuwe studie gaat de genetische verbondenheid van koralen rondom de ABC-eilanden onderzoeken. Het doel is om een verband te vinden tussen de ruimtelijke verspreiding van harde koralen, hun samenstelling en hoe ze onderling..

Lees verder 3 augustus 2020   2 dgn oud

CARMABI op Curaçao heeft zijn jaarlijkse voorspelkalender vrijgegeven die voorspelt wanneer het paaien (afgifte van eieren en sperma in het water) van koralen in de Zuid-Caraïben plaatsvindt. Deze kalender speelt een belangrijke..

Lees verder 13 juli 2020   3 wkn oud

Uit onderzoek van Sea Turtle Conservation Bonaire (STCB) over de periode 2003 tot en met 2018 blijkt dat de aantallen groene zeeschildpadden en karetschildpadden aan de westkust van Bonaire en rond Klein Bonaire stabiel zijn met..

Lees verder 24 juni 2020   1 maand oud

Onderzoek van de VU toont aan dat de invasieve plant coralita en stedelijke ontwikkeling hebben geleid tot grote veranderingen in insecten- en spinnen op Sint Eustatius. Invasieve soorten zoals coralita liften niet alleen mee met..

Lees verder 17 juni 2020   1 maand oud

Een recent onderzoek beschrijft een unieke soort leguaan voor de eilanden Saba en Montserrat. Deze leguaan, met zijn opvallende zwarte kleur, is een endemische soort voor deze eilanden en moet als zodanig worden erkend om de soort..

Lees verder 2 juni 2020   2 mnd oud

Tijdens de 2019 expeditie van Naturalis Biodiversity Center en Stichting ANEMOON is onder meer de grote verscheidenheid aan zeewieren van Bonaire onderzocht en gecatalogiseerd. Uit deze en eerdere rapporten zijn bijna 250 soorten..

Lees verder 31 mei 2020   2 mnd oud

Een reeks recente studies heeft meer licht geworpen op de belangrijke relaties tussen gastheerkoraal, krabben en kerstboomwormen. Het onderzoek werd verricht voor de kust van Sint Eustatius, Curaçao en Bonaire. Inzicht in de..

Lees verder 19 mei 2020   2 mnd oud

De resultaten zijn gepubliceerd van een vier jaar durend onderzoek naar de verschillende vlindersoorten op St. Eustatius gedurende de wintermaanden in 2009-2012. Dit project gaf nieuw inzicht in de vlinders van Caribisch..

Lees verder 12 mei 2020   2 mnd oud

Er zijn twee nieuwe onderzoeksprojecten opgezet om de evolutie en historische geografische migratie van belangrijke amfibieën en reptielensoorten op de Kleine Antillen in kaart te brengen. Inzicht in de verschillen tussen..

Lees verder 8 maart 2020   4 mnd oud

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen identificeerden met genetische testen de geboorteplaatsen van soepschildpadden die tussen 2006-2007 en 2015-2016 binnen Lac Bay, Bonaire foerageerden. Er bleken meer jonge..

Lees verder 9 februari 2020   5 mnd oud