Grote zaagbek Saxifraga  lead

Natuurjournaal 18 november 2021

Nature Today
18-NOV-2021 - Eerste grote zaagbekken gezien, ruige dwergvleermuis trekt naar Nederland.

Op plassen en rivieren kun je overwinterende grote zaagbekken aantreffen. De meeste vogels moeten nog komen, maar er worden er steeds meer waargenomen. Deze grote eend valt op door zijn lange, dunne snavel. Hiermee vangen ze vis, ongewervelde waterdiertjes en soms zelfs amfibieën, jonge zoogdieren of vogeltjes. Langs de rand van de snavel kan je zelfs ‘tandjes’ zien, dus het is duidelijk waar de naam zaagbek vandaan komt. Hoeveel grote zaagbekken er dit jaar in Nederland komen overwinteren, hangt af van hoe streng de winter hier en in het noorden is. Kijk eens uit over zoet water en bewonder de vogels die hier komen overwinteren.

Ruige dwergvleermuis

De grote zaagbek, en andere vogels, zijn niet de enige dieren die ‘s winters trekken. Ook vleermuizen, zoals de ruige dwergvleermuis, zoeken in het najaar een ander onderkomen. ‘s Winters komen ruige dwergvleermuizen uit Midden- en Oost-Europa naar Nederland om te overwinteren. Daarbij leggen ze grote afstanden af, die op kunnen lopen tot wel tweeduizend kilometer. Tijdens hun trek vormen de vrouwtjes groepjes die samen de winter in Nederland door zullen brengen. Mannetjes blijven alleen en verdedigen hun territorium fel. Daarnaast roepen ze elke avond luid een speciale lokroep, die vrouwtjes naar hun territorium moet lokken.

Foto’s: Piet Munsterman, Saxifraga; Mark Zekhuis, Saxifraga