Wulp Saxifraga

Natuurjournaal 14 februari 2022

Nature Today
14-FEB-2022 - Wulp steeds vaker te zien en paartijd wolf aangebroken.

De wulp is het hele jaar door in Nederland te vinden. ‘s Zomers op boerenland, ‘s winters voornamelijk bij de kust. De komende tijd is de wulp extra goed te zien. Vogels die naar het noorden onderweg zijn, trekken dan namelijk door Nederland. Dit zal ook te merken zijn in de Nature Today-app. De kans dat je een wulp ziet neemt toe, dus zal hij ook hoger in de soortenlijst staan. Houd de landelijke soortenlijst in de gaten om te zien hoe de soort door Nederland beweegt. Kijk ook eens in de app bij de soortenlijst op jouw locatie. Heb je bij jou in de buurt ook steeds meer kans een wulp te zien?

Wolven

Vandaag is het Valentijnsdag en ook bij wolven hangt de liefde in de lucht. Wanneer de paartijd begint, hangt af van het gebied waar ze in leven. Op veel plekken begint de paartijd rond deze tijd van het jaar. Wolven leven in roedels en meestal paart alleen het leidende koppel van een roedel. Het komt wel eens voor dat dochters van zo’n roedel bezoek krijgen van vrijgezelle wolvenmannen, die ‘casanovawolven’ worden genoemd. Zo’n wolf voegt zich dan niet bij de roedel, maar gaat na de paring weer zijn eigen weg. Mannelijke wolven van het leidende koppel verlaten hun vrouwtjes niet na de paring, in tegenstelling tot hondenmannetjes. Dat komt omdat de bronsttijd van wolven maar zo kort duurt, dat ze er beter goed gebruik van kunnen maken.

Foto’s: Bart Vastenhouw, Saxifraga; Hans Dekker, Saxifraga