Grutto Saxifraga

Natuurjournaal 10 april 2022

Nature Today
10-APR-2022 - Grutto legt eieren en zandhagedis zoekt partner.

Het is een belangrijk moment voor onze oer-Hollandse grutto, want deze weidevogel legt nu eieren. Dat is voor veel vogels natuurlijk een belangrijke tijd in het jaar, maar voor deze soort is het misschien wel extra belangrijk. Het gaat al jaren niet goed met de grutto, ondanks grote investeringen om de soort er bovenop te helpen. Grutto’s hebben maar één nest per jaar, dus als de kuikens niet vliegvlug worden, moeten ze wachten tot volgend jaar voor een nieuwe kans. Grutto’s die nu broeden, houden vanaf paaltjes de wacht over hun goed verstopte nest. Kijk eens of je zo’n uitkijkende vogel kunt zien wanneer je op het platteland bent, maar verstoor de grutto’s vooral niet.

Parende zandhagedissen, het mannetje is groen

In het voorjaar krijgen mannetjes van de zandhagedis een prachtige felgroene kleur. Na de winterslaap vervellen ze twee keer en nu, vlak voor de paartijd begint, zijn ze opvallend groen. Daarmee onderscheiden ze zich van de bruine vrouwtjes, en ook van veel andere hagedissensoorten die niet groen zijn. Met de groene kleur maken mannetjes indruk op elkaar. Soms komt het daarbij tot gevechten. Deze zijn pas over zodra de verliezer met zijn voorpoten op de grond trappelt. Dit is een teken van onderdanigheid. Het voorjaar is een goede tijd om zandhagedissen te zien. De opvallende mannetjes worden dan vaak waargenomen terwijl ze op zoek zijn naar een geschikt vrouwtje.

Foto’s: Jan Nijendijk, Saxifraga; Kees Marijnissen, Saxifraga