Kastanjeboleet primair

Stikstof, kastanjeboleet en bomen

SoortenNL
16-SEP-2022 - De gevolgen die het teveel aan stikstof heeft op de natuur is complex en voor veel mensen blijft het onduidelijk en vaag. Maar de overmatige stikstofdepositie heeft wel degelijk hele concrete gevolgen voor planten en dieren in ons land. Door korte soortportretten probeert SoortenNL het probleem van stikstof inzichtelijk te maken, vandaag de kastanjeboleet.

KastanjeboleetKastanjeboleet is een zeer algemene paddenstoel. Je herkent hem aan zijn vier tot tien centimeter grote, kastanjebruine hoed, die bij vocht wat plakkerig is en de vaak olijfgele buisjes, die blauw verkleuren bij aanraking. De steel is bleek oranjegeel. Kastanjeboleet leeft in symbiose met veel verschillende soorten loof- en naaldbomen in loof-, naald- en gemengde bossen en lanen op niet al te voedselrijke zand- en leemgrond.

Kastanjeboleet neemt in Nederland in aantal toe, omdat hij een van de weinige symbiontische paddenstoelen is die van stikstofdepositie profiteren. Deze stikstofprofiteurs hebben vaak een klein mycelium, terwijl stikstofmijdende soorten een veel groter hebben. De laatste hebben daardoor meer last van stikstof en verdwijnen langzaam. De eerste nemen hun plaats in.

Dat heeft wel negatieve gevolgen voor de boom, omdat zij via de het kleine mycelium van de paddenstoel minder water en mineralen kunnen opnemen. Bomen nemen vrijwel al hun water op via symbiontische paddenstoelen. Omdat zij zo minder water op kunnen nemen, leidt dit in tijden van droogte tot droogtestress en het al in augustus laten vallen van bladeren.

Tekst en foto’s: SoortenNL