kromzitter rups - primair

Stikstof en de kromzitter

SoortenNL
23-SEP-2022 - De gevolgen van het teveel aan stikstof voor de natuur zijn complex en voor veel mensen blijven ze onduidelijk en vaag. Maar de overmatige stikstofdepositie heeft wel degelijk hele concrete gevolgen voor planten en dieren in ons land. Door korte soortportretten probeert SoortenNL het probleem van stikstof inzichtelijk te maken, vandaag de kromzitter.

De vlinder van de kromzitter zit niet krom; de naam komt van de houding van de rupsDe kromzitter is een nachtvlinder. De vlinder zelf krijg je niet gemakkelijk te zien. Je kunt de vlinders wel aanlokken met een felle lamp, want ze komen goed af op licht, de vrouwtjes vaak vroeger op de avond dan de mannetjes. De rups, waaraan deze vlinder haar naam te danken heeft, is ook vooral ’s nachts actief, maar kun je ook wel overdag vinden. Omdat deze groen is en in bomen en struiken tussen de groene bladeren zit, moet je daar wel goed naar zoeken. De rupsen zijn te vinden van april tot juli.

De kromzitter is een algemene nachtvlinder die voorkomt in loofbossen en andere bosachtige gebieden, maar ook in de duinen en in tuinen. De rupsen leven op diverse boom- en struiksoorten, zoals eik, sleedoorn en sporkehout. De soort is gevoelig voor een teveel aan stikstof in de bodem. Het blijkt dat de kromzitter niet voorkomt in eiken waar veel speciale stikstofverbindingen (Non Protein Nitrogen, NPN) en lage eiwitgehalten aanwezig zijn, een situatie die ontstaat na langdurig veel te hoge stikstofdepositie op een schrale bodem.

Tekst en foto’s: SoortenNL