Huismus Saxifraga lead

Natuurjournaal 27 januari 2023

Nature Today
27-JAN-2023 - Huismus vliegt niet ver en haas deelt klappen uit.

Dit weekend is de Tuinvogeltelling! Ga jij er ook lekker een half uurtje voor zitten om te kijken wie er voorbij komt vliegen? Het gezellige getsjilp van de huismus is in sommige tuinen vaste prik. Huismussen zijn namelijk echte standvogels: ze trekken niet weg maar blijven het hele jaar op dezelfde plek. Sterker nog, de meeste huismussen blijven hun hele leven binnen een paar honderd meter van het nest waar ze zijn geboren. Als je een huismus ziet vandaag, probeer dan eens de mannetjes en vrouwtjes uit elkaar te houden. De mannen zijn roodbruin met een lichtgrijze onderzijde, en hebben een zwart befje. De vrouwtjes zijn minder opvallend lichtbruin gekleurd, zie bovenstaande foto. Ze lijken wel wat op vrouwtjesvinken, maar die laatste hebben een brede witte vleugelstreep.

‘Rammelende’ hazen

Wist je dat hazen kunnen boksen? Staand op hun achterpoten slaan de boksende hazen zich van elkaar af met hun voorpoten, zoals je op dit filmpje kan zien. Dat doen ze nu de rammeltijd – de paartijd – is begonnen. Mannetjes proberen elkaar weg te jagen, met een flinke trap of klap. Dat doen ze soms ook terwijl ze met een paar mannen – de rammelaars – achter een vrouwtje aanrennen. Maar ook vrouw haas kan van zich afslaan. Als ze nog geen zin heeft om te paren kan de rammelaar zelf een mep krijgen.

Foto’s: Bart Vastenhouw, Saxifraga; Piet Munsterman, Saxifraga