Bruine Kikker

Kikkers met een OV-chipkaart?

Radboud Universiteit, Stichting RAVON
3-APR-2023 - Amfibieën, vissen en waterplanten worden soms ontdekt op plaatsen waar je ze op basis van hun verspreidingscapaciteit niet zou verwachten. Om inzicht te krijgen in hun ‘reisgedrag’ roepen RAVON en de Radboud Universiteit met name eigenaren van tuinvijvers op om mee te doen met een enquête.

Waarom een enquête over verplaatsing van amfibieën, vissen of waterplanten?

Onderzoekers van RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland) zien regelmatig dat diersoorten zich soms veel sneller verspreiden dan via hun eigen voortbeweging (vliegen, lopen, meeliften met wind of water) mogelijk zou kunnen zijn. Verplaatsingen van en naar tuinvijvers zouden hierbij een belangrijke rol kunnen spelen omdat dieren en planten die in vijvers gehouden worden, vaak ook in de Nederlandse natuur kunnen overleven. Het is daarom belangrijk om dit soort verplaatsingen in kaart te brengen.

Tuinvijvers, aquaria, terraria

Met de enquête hopen de onderzoekers een beeld te krijgen van hoe vaak en over welke afstand vissen, amfibieën en waterplanten van en naar tuinvijvers verplaatst worden. Zo wordt er in de enquête bijvoorbeeld gevraagd of er weleens dieren en planten buiten verzameld of uitgezet worden. Heb je de goudvissen in je vijver gekocht, gekregen van de buurman of waren ze toch een cadeautje van je oma? Naast tuinvijvers zijn de onderzoekers ook geïnteresseerd in verplaatsingen van aquaria en terraria naar buiten, en andersom.

Tuinvijver

Doe mee met de enquête

Ben of was je in het bezit van een vijver, aquarium of terrarium? Help dan alsjeblieft mee met dit onderzoek door de enquête in te vullen. RAVON en de Radboud Universiteit hebben in 2016 al onderzoek gedaan naar deze verplaatsingen. Om specifiekere informatie te verzamelen en meer vijvereigenaren de gelegenheid te geven om met dit onderzoek mee te doen, zetten ze nu opnieuw een anonieme enquête uit. Deelnemers aan de enquête uit 2016 nodigen we ook deze keer van harte uit om mee te doen.

Meldpunt dode reptielen of amfibieën

• Mocht je dode reptielen of amfibieën (geen verkeersslachtoffers) zien, dan kun je dit melden via Ravon.nl/ziektes.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door RAVON en de Radboud Universiteit.

Tekst: Nienke Prins & Annemarieke Spitzen, RAVON; Eelke Jongejans, Radboud Universiteit