Natuurberichten

Uitgever: Radboud Universiteit

Deel deze pagina

Pagina 1 van 1 - 9 Resultaten

De tot nu toe gebruikte grenswaarden voor aanvaardbare vogelsterfte veroorzaakt door windturbines blijken grotere langetermijneffecten op vogelpopulaties te kunnen hebben dan gedacht. De in Nederland gebruikte norm van 1 procent..

Lees verder 22 juli 2020   1 week oud

Het wetsvoorstel Stikstofreductie en Natuurherstel leidde vorige week opnieuw tot boerenprotesten, wederom zo luid dat niemand ziet dat er ook bij het natuurherstel dingen grondig misgaan. Met name bij de herijking Natura 2000 en..

Lees verder 7 juli 2020   4 wkn oud

Er spelen allerlei problemen in en om de landbouw, zoals bijvoorbeeld de stikstofproblematiek. In voorstellen voor oplossingen speelt kringlooplandbouw een belangrijke rol. Radboud Healthy Landscape bracht het debat hierover in..

Lees verder 5 juli 2020   4 wkn oud

Op een zonnig veld van zorgboerderij Saens Groen in Wormer kwamen recent onderzoekers en belanghebbenden bij elkaar voor de landelijke aftrap van een nieuw monitoringssysteem voor insecten. Het systeem maakt het voor het eerst..

Lees verder 1 juni 2019   1 jaar oud

Nederlandse onderzoekers hebben ontdekt dat de aan de bekende aardappelziekte verwante waterschimmels, Phytophthora gemini en Halophytophthora sp. Zostera, de zaadkieming van zeegras belemmeren. De aanwezigheid van deze..

Lees verder 24 augustus 2016   3 jaar oud

Mossels zijn bekende en belangrijke bewoners van de diepere getijdenplaten en geulen in de Nederlandse kustwateren. In de VS zoeken de mossels het graag hogerop en groeien ze tussen de planten. Onderzoek laat nu zien dat ze daar..

Lees verder 18 augustus 2016   3 jaar oud

Biobouwers zoals zeegras, slijkgras en mosselen blijken veel belangrijker voor de biodiversiteit in kustgebieden dan tot nu toe gedacht. Nieuw internationaal onderzoek geleid door Nederlanders laat zien dat de biobouwers een..

Lees verder 31 maart 2016   4 jaar oud

Zeegrasvelden die cruciaal zijn voor de biodiversiteit en kustbescherming worden op een onverwachte manier bedreigd door klimaatverandering. Tijdens droogte en hittegolven stopt zeegras met het leveren van zuurstof aan..

Lees verder 10 maart 2016   4 jaar oud

De vraag waarom waterdieren sterven als de watertemperatuur stijgt, leek tot nu toe onoplosbaar. Gaan ze dood omdat ze te weinig zuurstof kunnen opnemen, of nemen ze te weinig zuurstof op omdat ze om andere redenen doodgaan?..

Lees verder 7 maart 2016   4 jaar oud