Natuurberichten

Uitgever: Radboud Universiteit

Deel deze pagina

Pagina 1 van 2 - 18 Resultaten

Grote fopwesp

In het bos op de Veluwe zijn de aantallen zweefvliegen en zweefvliegsoorten drastisch afgenomen in de afgelopen decennia. Vergeleken met veertig jaar geleden werden er in 2021 dagelijks gemiddeld 80 procent minder zweefvliegen..

Lees verder 12 april 2022   5 mnd oud
De schietmot Limnephilus marmoratus

De diversiteit aan watergebonden insecten, en daarmee de natuurkwaliteit van het oppervlaktewater van de onderzochte delen in Nederland, is de afgelopen drie decennia toegenomen. Het aantal insecten dat gebaat is bij een goede..

Lees verder 18 oktober 2021   11 mnd oud
Automatische insectencamera

Ook dit jaar worden weer insecten waargenomen en geteld met de automatische DIOPSIS-camera’s. Meer dan honderd camera’s nemen gedurende twee maanden insecten waar. Het cameraproject DIOPSIS gaat haar derde jaar in. Hiermee wordt..

Lees verder 7 september 2021   1 jaar oud
De Bataafse stroommossel is een zeldzame riviermossel met een boeiende levenswijze. EENMALIG GEBRUIK

Al ruim vijftig jaar komt de Bataafse stroommossel niet meer voor in Nederland. Deze zeldzame riviermossel gebruikt vissen voor de verspreiding van larven. Alle seinen lijken nu op groen te staan voor een terugkeer. Dat zou goed..

Lees verder 1 augustus 2021   1 jaar oud
watercrassula

Watercrassula is een vijverplant die zich snel over de Nederlandse natuur heeft verspreid. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? De plant is schadelijk voor de natuur; de minister van LNV onderneemt actie. ..

Lees verder 6 april 2021   1 jaar oud
Waterbeestjes kijken

De Nederlandse natuur is op allerlei manieren afhankelijk van de inzet van vrijwilligers. Voor zijn proefschrift deed Wessel Ganzevoort onderzoek naar deze groene vrijwilligers. Op basis hiervan formuleert hij drie lessen voor..

Lees verder 8 maart 2021   1 jaar oud
Hamerhoofdlandplatworm

Met de import van sierplanten liften onbedoeld ook uitheemse planten, dieren en andere organismen mee. Een aantal daarvan vestigt zich in ons land. Hoe vaak komt dit voor en is dat een probleem voor de natuur?..

Lees verder 15 februari 2021   1 jaar oud
Cotoneaster divariacatus op merchelgroeve richels

De sierteeltketen is een belangrijke introductieroute van uitheemse planten. Verschillende uitheemse sierplanten verwilderen, en vestigen zich in ons land buiten tuinen. Een deel van deze verwilderde sierplanten is (potentieel)..

Lees verder 8 februari 2021   1 jaar oud
Zeeschildpad

In een recente studie werd het vermogen van zeegras om erosie in ondiep water van Lac Bay, Bonaire te minimaliseren onderzocht. Ook werd onderzocht hoe intensieve begrazing het vermogen van zeegras om sediment te stabiliseren kan..

Lees verder 18 augustus 2020   2 jaar oud
Windturbine

De tot nu toe gebruikte grenswaarden voor aanvaardbare vogelsterfte veroorzaakt door windturbines blijken grotere langetermijneffecten op vogelpopulaties te kunnen hebben dan gedacht. De in Nederland gebruikte norm van 1 procent..

Lees verder 22 juli 2020   2 jaar oud