Rhododendron Wageningen Belmonte 30-3-2019

Kijk uit met aanplant houtige exoten in je tuin

FLORON, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
13-JUN-2023 - Vlinderstruik, Pontische rododendron, Boomwurger en Trosbosbes. Prachtige struiken die gewoon in het tuincentrum te koop zijn, maar die ook te boek staan als invasieve exoot. Hoe kan je als tuineigenaar het onderscheid maken tussen een potentieel invasieve exoot en een veilige (inheemse) tuinplant?

Biodiversiteit in je tuin helpen

Meer bloemetjes en bijtjes in de tuin, wie wil dat nou niet? Nederlanders doen graag moeite om hun tuin te vullen met fraaie bomen en struiken waar ook allerlei insecten en vogels van meeprofiteren. Met de verkoop van struiken in alle soorten en maten voorzien tuincentra ruimschoots in deze behoefte.

Invasieve exoot versus veilige tuinplant

Echter, er worden ook uitheemse planten verkocht die minder gunstig zijn voor de Nederlandse natuur. Deze planten verwilderen vanuit tuinen in de natuur en veroorzaken er problemen. Bijvoorbeeld omdat ze dusdanig woekeren, dat ze de lokale flora wegconcurreren met hun massale aanwezigheid. Struiken zoals Vlinderstruik, Pontische rododendron, Boomwurger en Trosbosbes zijn geliefde tuinplanten, maar veroorzaken steeds meer problemen in de Nederlands natuur. Deze soorten komen van oorsprong hier niet voor. Daarom worden ze invasieve exoten genoemd.

Maar hoe kan jij het onderscheid maken tussen een potentieel invasieve exoot en een veilige (inheemse) tuinplant? Op het kaartje in het tuincentrum kan je het immers meestal niet zien. Hiervoor zijn twee hulpbronnen ontwikkeld door FLORON en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Tuin er niet in!

Wollige sneeuwbal is een inheems alternatief voor Vlinderstruik

Twijfel je in het tuincentrum of de Vlinderstruik die jij op het oog hebt wel zo’n verstandige keus is? Pak je telefoon en voer 'Vlinderstruik' in op Tuinernietin.nl. Zie hier, een potentieel invasieve exoot die ook nog eens vaak ontsnapt! Oké, en dan? Scroll of swipe naar beneden, en je krijgt gelijkwaardige én inheemse alternatieven voorgeschoteld. In het geval van Vlinderstruik zijn dit Gelderse roos, Wilde marjolein en Wollige sneeuwbal. Wie weet heeft het tuincentrum daar ook mooie exemplaren van.

Veldgids Invasieve houtige planten in Nederland

Vers van de pers: de Veldgids Invasieve houtige gewassen in Nederland. In dit (digitale) boekje van de NVWA staan tientallen uitheemse en (potentieel) invasieve bomen, struiken en klimplanten opgesomd. In deze veldgids lees je wat de bedreigingen zijn van de soorten en welk beheer je kunt toepassen om de schade te beperken of de soort te elimineren.

Maar ook voor invasieve exoten geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Dat doen we door geen invasieve exoten meer in onze tuinen te planten. Dankzij Tuinernietin.nl en de Veldgids Invasieve houtige planten in Nederland is dat een stuk makkelijker geworden!

Tekst: Leonie Tijsma & Baudewijn Odé (FLORON)