kardinaalsmutsstippelmot  waarneming.nl CCBYNCND2

Natuurjournaal 24 juni 2023

Nature Today
24-JUN-2023 - Kardinaalsmuts met Sint-Janslot en groepjes gierzwaluwen.

In het voorjaar liep de kardinaalsmuts uit met veel groen blad en bloemen, maar bij veel struiken was het groen snel verdwenen. Dat was het werk van kleine rupsjes: die van de kardinaalsmutsstippelmot. Grote spinsels vol rupsen bedekten snel de hele struik, tot die helemaal kaalgevreten was. Maar de kardinaalsmuts is hiertegen bestand. Niet voor niets zijn de twijgen groen, zodat ze ook zonder blad kunnen fotosynthetiseren. Nu de rupsen verpoppen, is het gevaar geweken en loopt de plant nog een keer uit. Die nieuwe loten worden het Sint-Janslot genoemd, omdat ze verschijnen rond Sint Jan: 24 juni. Ook andere bomen die last hebben van spinselmotten maken nu Sint-Janslot, eiken bijvoorbeeld.

Gierzwaluwen scheren als sikkels door de lucht

Groepjes gierzwaluwen scheren ’s avonds door de lucht en laten hun vrolijke gekrijs horen. Het lijken er nu wel extra veel! Hoe komt dat? De gierzwaluwen die hier sinds eind april zijn, hebben nu een nest vol jongen. Overdag zijn ze druk met insecten vangen, waarvoor ze soms hoog in de lucht zoeken naar de meeste muggen en vliegen. Ze maken een voedselbal van honderden insecten om aan hun jongen te voeren. Maar in mei en juni zijn er nog meer gierzwaluwen aangekomen. Jonge vogels van één of twee jaar oud, die nog niet broeden. Het zijn echte herrieschoppers. ’s Avonds zijn de oudere vogels klaar met foerageren, en vliegen ze gezamenlijk rondjes. Tussen 20:00 en 22:00 zie je dus de meeste, en dat is hét moment om ze vanavond en morgen te tellen voor de Gierzwaluwtelling.

Foto’s: Weston, Waarneming.nl; Luc Hoogenstein, Saxifraga