Tringa ochropus. Witgat

Natuurjournaal 27 juli 2023

Nature Today
27-JUL-2023 - Witgat komende weken te zien en kleine watersalamander houdt van regen.

Het witgatje is een steltloper die niet bij ons broedt, maar tijdens de trek na het broedseizoen wel hier langskomt. En dan niet aan zee, want het is een zoetwaterliefhebber en echt een vogel van het binnenland. De komende maand heb je de beste kans om ze te zien. Als enkeling of in kleine groepjes zijn ze te vinden in natte gebieden en zelfs bij de kleinste plasjes. Als er maar ondiep water en lekker zachte slikrandjes zijn, waar ze naar insecten pikken. Als je te dichtbij komt, vliegen ze al roepend op: tjuwiet-wjiet-wjiet! Hun donkere kleed contrasteert dan goed met de witte stuit: witgat dus.

Het vrouwtje van de kleine watersalamander is in de landfase helemaal bruin

Deze regenachtige week bevalt salamanders prima. Volwassen kleine watersalamanders zijn nu aan land en zien er in deze 'landfase' heel anders uit dan in de lente. Ze zijn dof gekleurd, bij de mannetjes zie je nog wat van hun gestipte tekening, maar de vrouwtjes zijn helemaal bruin. Overdag verstoppen ze zich maar tijdens regenachtige nachten zijn ze actief en eten ze slakken en regenwormen. Jonge watersalamanders raken ook in de zomer volgroeid en kruipen nu aan land. Ze lijken dan op de vrouwtjes, maar zijn nog een stuk kleiner. Piepkleine beestjes van maar een paar centimeter, want de volwassen dieren zijn maar zes tot negen centimeter lang. Kleine watersalamanders zijn algemeen in vrijwel het hele land, maar als je ze wil zien moet je tijdens een regenachtige nacht op pad.

Tekst: Nienke Lameris, Nature Today