Meervleermuis met te vangen prooi

Last van muggen? Neem een vleermuis!

Zoogdiervereniging
28-SEP-2023 - Na een lange dag stap je tevreden in bed. Je hoofd raakt het kussen en langzaam doezel je in slaap. Bijna, want net voordat je echt weg bent: bzzzzzzzzzz. Een mug! In het Nature Today-bericht van 11 september konden we lezen dat we momenteel een piek in het aantal muggenmeldingen zien, en er meer kunnen komen. Welke impact hebben vleermuizen op de muggenpopulatie?

Vleermuis versus mug

Als jij gaat slapen vliegen gewone dwergvleermuizen - door ons totaal onopgemerkt - heen en weer door de straten en boven de tuinen. De gewone dwergvleermuis is de meest wijdverspreide vleermuis in Nederland. Het toeval wil dat de Nederlandse vleermuizen insecten eten, dus ook de vleermuizen die nacht na nacht door de woonwijken vliegen. Laten we eens enkele soorten vleermuizen bekijken die een flinke impact hebben op de muggenpopulatie.

Muggenlarve onder water

Een gewone dwergvleermuis eet ongeveer 1000 kleine insecten per nacht. Denk daarbij aan kevertjes, motjes maar ook veel van die hinderlijke muggen. De dwergvleermuis is actief vanaf het voorjaar tot het najaar, grofweg 7 maanden ofwel zeker 210 nachten. Dat komt voor één vleermuis dus neer op 1000 hapjes maal 210 nachten = 210.000 insecten per jaar.

Maar die ene vleermuis is niet alleen! Iedere wijk kent wel een kolonie gewone dwergvleermuizen, en zo’n kolonie telt gemiddeld 70 dieren. Dus zo'n kolonie is gezamenlijk verantwoordelijk voor het verorberen van 210.000 maal 70 dieren = 14.700.000 insecten per jaar. Ongemerkt bewijzen die vleermuizen ons dus een enorme dienst.

Terwijl dwergvleermuizen vliegende muggen uit de lucht pakken, zijn er ook vleermuissoorten die muggenlarven op het menu hebben staan. Ons land is een waterland. Muggen leggen hun eieren in water. Dat maakt veel plekken geschikt voor muggen en daarmee dus ook heel geschikt voor de meervleermuis en de watervleermuis. We zien deze twee soorten veelvuldig jagend boven waterwegen, plassen en kanalen. Zolang de mug nog een larve is, verblijft hij net onder het wateroppervlak. Alleen het uiteinde van de luchtbuis van de larve steekt er een klein stukje bovenuit. De meervleermuis en watervleermuis harken met hun achterpoten de larven van het wateroppervlak en eten ze op. Eindeloos vaak.

Meervleermuis met te vangen prooi