Computer herkent krekel - en meer

Naturalis Biodiversity Center
4-NOV-2023 - Experts van Capgemini hebben, samen met Naturalis Biodiversity Center en Amazon Web Services AI-modellen ontwikkeld die insectengeluiden herkennen. Dat is belangrijk voor onderzoek én natuurbehoud.

Zoals advocaten pro bono-zaken op zich nemen, zo doet softwarebedrijf Capgemini aan de zogeheten Global Data Science Challenge for a sustainable future. Dat is een interne competitie om IT-oplossingen voor problemen uit de praktijk te vinden. Dit jaar stond er een biodiversiteitsprobleem op de agenda: er zijn steeds minder insecten. Wereldwijd zijn er miljoenen insectensoorten die naar schatting 80 procent van alle dieren op onze planeet uitmaken. Het verlies van deze soorten zou kunnen leiden tot de instorting van het ecosysteem, waar ook de mens deel van uitmaakt.

Die achteruitgang zelf, en de werkzaamheid van pogingen om er iets tegen te doen, laten zich maar moeilijk in kaart brengen. Insecten zijn klein, er zijn ontiegelijk veel soorten en het uit elkaar houden daarvan is zo eenvoudig nog niet. Een kunstmatige intelligentie (AI) die soorten kan herkennen aan hun geluiden kan helpen bij dat laatste. Samen met traditionele en op camera’s gebaseerde monitoring zal akoestische herkenning nieuwe inzichten opleveren die het mogelijk maken insectensoorten te identificeren die anders onopgemerkt zouden blijven. Wetenschappers kunnen op deze manier vitale populaties monitoren en beschermen, of de opkomst van exoten zoals de dierentuinkrekel beter volgen.

De dierentuinkrekel komt uit Zuidwest-Azië maar heeft zich als invasieve exoot veel verder verspreid

Essentieel

Elaine van Ommen Kloeke, programmamanager bij Naturalis: “Het beschermen van insecten is essentieel voor het beschermen van de biodiversiteit als geheel. Dankzij organisaties als Capgemini en technologische vooruitgang kunnen we dit wereldwijde probleem aanpakken en een groep dieren beschermen die zo belangrijk is voor ons wereldwijde ecosysteem. Met dit initiatief willen we de technologie toegankelijk maken voor onderzoekers over de hele wereld om hen te ondersteunen bij het identificeren van insecten.”

Voor de Data Challenge van dit jaar hebben teams van Capgemini samengewerkt met Naturalis, dat de nationale biodiversiteitsinfrastructuur ARISE vertegenwoordigde. Daarnaast hebben ze met Amazon Web Services samengewerkt en Sagemaker gebruikt, hun schaalbare platform voor machine learning, om het probleem van akoestische insectenmonitoring aan te pakken. Meer dan 1500 Capgemini-medewerkers gingen aan de slag: het was de populairste uitdaging tot nu toe voor het bedrijf. Het winnende team ontwikkelde een op AI gebaseerd akoestisch model dat verschillende insectensoorten kan identificeren met een nauwkeurigheid van bijna 92 procent. De beste modellen zullen via ARISE beschikbaar komen voor iedereen die ze wil gebruiken.

Amerikaanse ochtendcicade

Inspirerend

Niraj Parihar, CEO van de Insights & Data Global Business Line bij Capgemini: “Via onze Global Data Science Challenge stellen we onze teamleden in staat om uitdagingen in de echte wereld op te lossen die voor ons allemaal van belang zijn. Luisteren naar en het identificeren van insectensoorten is essentieel om ze te kunnen behouden. Het was inspirerend om te zien hoe iedereen heeft samengewerkt om de kracht van AI toe te passen om ons natuurlijke ecosysteem te behouden en de toekomst van onze planeet te beschermen.”

Tekst: Capgemini & Naturalis Biodiversity Center