houtpantserjuffer close

Drie maal woordwaarde

De Vlinderstichting
2-JUL-2008 - Bij scrabble kun je een onoverbrugbare afstand nemen van je opponenten als je houtpantserjuffer op de drie keer woordwaarde kunt krijgen. Deze prachtig metallic groene juffer is vanaf nu vrijwel overal in Nederland aan te treffen en vliegt door tot in november.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op woensdag 2 juli 2008

Als enige Nederlandse libel zet de houtpantserjuffer haar eitjes af in de schors van meestal éénjarige takken. Soms worden ook verhoute stengels van kruiden zoals kattestaart en brandnetel daarvoor gebruikt. Het ei-afzetten gebeurt in tandem: het mannetje zoekt een geschikte tak uit en als het vrouwtje de tak goedkeurt, maakt ze een sneetje in de schors en zet daarin vier eitjes af. Zo ontstaan kleine verdikkingen, die er uitzien als een rij littekentjes. Soms zie je veel van dergelijke takken aan één struik. De eitjes overwinteren in de takken. Na de winter laten de larven zich vallen, hetzij direct in het water, hetzij op de grond. In het laatste geval kunnen ze met sprongetjes toch het water bereiken.

De larven leven tussen de water- en oeverplanten en tussen rottende bladeren op de bodem. Ze stellen geen hoge eisen aan de waterkwaliteit. Ze sluipen uit op boven het water uitstekende plantenstengels. De houtpantserjuffer overwintert dus als eitje. De larven ontwikkelen zich in het voorjaar en nu, begin juli, beginnen de houtpantserjuffers uit te sluipen. De meeste vliegen in augustus en september. De laatsten worden tot in november gezien.

Tekst en foto's: Kars Veling, De Vlinderstichting