vleermuis in winterverblijf Johannes Regelink

Uitgevlogen!

Zoogdiervereniging
10-NOV-2008 - Na een periode waarin vleermuizen veel rondzwermen, breekt nu de tijd aan dat ze in winterslaap gaan.

Bericht uitgegeven door Zoogdiervereniging VZZ op maandag 10 november 2008

Van juli tot november zwermen verschillende soorten vleermuizen bij hun winterverblijfplaats. Bij dit zwermen komt een groot aantal individuen bij elkaar en vliegen ze nachtenlang rondjes voor hun winterverblijfplaats.

Er zijn twee hypotheses die dit gedrag kunnen verklaren: paren of verkennen. De paar-hypothese houdt in dat deze belangrijke en herkenbare plekken een goede locatie zijn waar mannetje en vrouwtje elkaar kunnen ontmoeten.

De andere hypothese is dat ze zo het winterverblijf verkennen. De vleermuizen controleren voor ze in winterslaap gaan of ze bij de betreffende winterverblijfplaats komende winter weer kunnen gaan slapen. En dat tonen ze door hun rondjes aan (jonge) soortgenoten.

Voor de meeste soorten duurt de zwermperiode ongeveer twee weken. Wanneer deze periode plaats vindt verschilt per soort. Sommige soorten zwermen in juli en augustus, andere pas in oktober. Nu november begonnen is, stoppen de vleermuizen weer met zwermen.

De nachten worden nu weer aanzienlijk kouder en daarmee is de "winterslaap" voor veel soorten weer begonnen. In ondergrondse objecten, als ijskelders, bunkers en groeven, maar ook in boomholtes zoeken ze vaak hun vertrouwde stekje weer op. En dan dutten ze langzaam in.

Tekst en foto's: Johannes Regelink, Zoogdiervereniging VZZ