Ekster op de uitkijk

Pleidooi voor de rotjongens

Vogelbescherming Nederland
14-FEB-2009 - Rotjongens, dat zijn ze! Althans, in de ogen van veel mensen. We hebben het over eksters. Niet iedereen is enthousiast over deze zwart met witte vogel. Dat is niet helemaal terecht. Eksters zijn namelijk ontzettend intelligent. Zo zijn ze in staat om zichzelf in de spiegel te herkennen.

Bericht uitgegeven op zaterdag 14 februari 2009 door Vogelbescherming Nederland.

Er zijn maar weinig plaatsen in ons land waar de ekster niet voorkomt. Dat komt omdat de ekster zich overal weet te handhaven en omdat ze bijna alles eten. Zelfs een menu van brood en patat gaat er prima in, ook al is dat niet zo gezond voor ze. Eksters kunnen zich dus prima aanpassen aan de rappe veranderingen die ons land de afgelopen decennia heeft doorgemaakt. Een prestatie op zich!

Eksters zijn echte opportunisten. Tot hun derde levensjaar leven ze in groepen, die je kunt vergelijken met jeugdbendes. Of liever gezegd: hangjongeren die het leven van de ekstergezinnen in de buurt graag wat verstoren. Waarschijnlijk zien ze het zelf, zoals de meeste hangjongeren, als het brengen van leven in de brouwerij. Het leven in zo’n bende is overigens een harde leerschool. De ekster doet daar alle ervaring op om later zelf een nestje groot te brengen.

Nieuwsgierig, dat zijn ze. Dat is ook de reden dat ze er weleens met een theelepeltje vandoor gaan. Alles dat er anders uit ziet, dat nieuw voor ze is, moet worden onderzocht. Maar de ekster is ook intelligent.

Onderzoekers van de Goethe Universiteit in Frankfurt gaven de eksters gekleurde stippen op hun keel, waarna ze voor een spiegel werden gezet. De eksters begrepen dat ze zichzelf zagen; ze probeerden met hun snavel de stippen te verwijderen.

Natuurlijk, eksters vallen andere vogels lastig. Ze plagen ze en volgen ze, maar ook roven ze nesten. Bij Vogelbescherming komen regelmatig meldingen binnen over eksters die het nest van zangvogels leegroven. Toch zijn het incidentele gevallen. Uit onderzoek blijkt dat eksters slechts af en toe zangvogels eten. Het menu bestaat voor meer dan 70 procent uit insecten. Daarnaast heeft het roofgedrag van de eksters geen invloed op de stand van deze zangvogels.

Kortom, de volgende keer dat u zo’n zwart-witte kwajongen ziet: geniet ervan! En realiseer hoe bijzonder intelligent en heerlijk eigenwijs deze vogel is.

Tekst: Marieke Dijksman, Vogelbescherming Nederland