bosvleermuis Twente

Zeer zeldzame bosvleermuis in Twente

Zoogdiervereniging
18-AUG-2009 - Landschap Overijssel heeft op landgoed Smalenbroek in Twente bosvleermuizen aangetroffen. In een holle boom op het landgoed bevindt zich een gehele kraamgroep. Het is voor het eerst sinds de jaren tachtig dat er weer reproductieve bosvleermuizen in Nederland zijn gevonden.

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging op dinsdag 18 augustus 2009

Landschap Overijssel heeft op landgoed Smalenbroek in Twente  bosvleermuizen aangetroffen. In een holle boom op het landgoed bevindt zich een gehele kraamgroep. Het is voor het eerst sinds de jaren tachtig dat er weer reproductieve bosvleermuizen in Nederland zijn gevonden.

De bosvleermuis (Nyctalus leisleri) is zeer zeldzaam in Nederland. In de jaren tachtig bevonden zich kraamgroepen bij Heerlen en Nijmegen. Daarna werden er nog enkele jagende dieren waargenomen in de buurt van Nijmegen. Deze zomer is daar dus nog een plek bijgekomen.

Landschap Overijssel doet regelmatig faunaonderzoek om de diersoorten in haar natuurgebieden te inventariseren. Half juni was er een ‘vleermuisweekend’ waarbij medewerkers van Landschap Overijssel, Ecogroen en de Zoogdierwerkgroep Overijssel met mistnetten onderzoek deden op het landgoed Smalenbroek, ten zuiden van Enschede.

Nadat een zogend vrouwtje in het net was gevlogen, is met behulp van een klein zendertje de kraamverblijfplaats (een groep zogende vouwtjes bij elkaar) gevonden. Deze bevond zich in een holle boom op landgoed ’t Stroink. Het bleek om zo’n twintig vrouwtjes te gaan. De mannetjes leven solitair, maar zijn altijd wel ergens in de omgeving. In het najaar, als het tijd is om te paren, lokken de mannetjes hun vrouwtjes middels hun baltsvluchten.

Bron: Landschap Overijssel, Twents Dagblad en Zoogdieratlas Overijssel