Oehoe

Kijk mee bij de oehoe

Vogelbescherming Nederland
1-MRT-2010 - De lente komt er aan! Vanaf vandaag kan iedereen volop meegenieten van wat er zich allemaal afspeelt in een vogelnest. Vogelbescherming Nederland heeft webcams opgesteld bij de nesten van de steenuil, torenvalk, kerkuil, ooievaar, koolmees, boerenzwaluw, boomklever en, spectaculair: bij de grootste uil van Europa, de oehoe.

Bericht uitgegeven door Vogelbescherming Nederland op maandag 1 maart 2010

Hoewel de winter nog niet voorbij lijkt hebben de vogels het voorjaar al wel in hun kop: de oehoe zit al te broeden, ook de ooievaar zit al op zijn nest, de steenuilen zijn volop aan het baltsen en de koolmees heeft zijn nestkast al geïnspecteerd. Op www.beleefdelente.nl kan iedereen op zijn scherm zien hoe de vogels een nest bouwen, baltsen, eieren leggen, broeden en af- en aan vliegen met voedsel voor hun jongen.

Voor het eerst staat er een camera opgesteld bij een nestplaats van de oehoe. De oehoe is de grootste Europese uilensoort. In Nederland broeden er slechts enkele paren. Met een lichaamslengte van 60 tot 75 cm en een spanwijdte van meer dan 1.60 meter is de oehoe groter dan de bekende buizerd. De oehoe staat als roofvogeleter aan de top van de voedselpiramide. Het is de wolf onder de vogels, met klauwen zo groot als een hand.

De menukeuze van de oehoe - welke prooisoorten, in welke verhouding - kan met de camera precies worden gevolgd. Dat is anders alleen beperkt mogelijk door de analyse van braakballen en prooirestanten. Die zijn alleen in de directe omgeving van het nest te vinden, waar de vrijwillige beschermers bij voorkeur zo min mogelijk komen.

Kijkers van www.beleefdelente.nl kunnen actief meehelpen om onderzoeksgegevens te verzamelen om zo de bescherming van de oehoe en de andere soorten te verbeteren.

Tekst: Nadja Jansma, Vogelbescherming Nederland