Wielewaal

Wielewaal en nachtegaal in Leusveld

29-APR-2010 - Ze zijn te horen en, met een beetje geluk, ook te zien op landgoed Leusveld te Gelderland: de wielewaal en de nachtegaal. Twee 'ouderwetse' vogels, want wie kent ze nog?

Wielewaal (Foto: IVN Vecht en Plassengebied)De geel met zwarte wielewaal laat zich niet gauw zien, omdat hij hoog in de boom zingt en daar ook zijn eten vindt. Het olijfgroene vrouwtje valt al helemaal niet op. Maar horen kun je de wielewaal des te beter, want met name op zonnige dagen in mei en juni zingen de mannetjes de hele dag door. Het liedje van de wielewaal pik je er zo uit: het is een vrolijk 'dudeljoo' of fuudidelioo' of 'wieoo-waao'.

Ook de nachtegaal is een soort die zich vaker laat horen dan zien. De vogel moet het dan ook niet van zijn uiterlijk hebben: het is een wat saai lichtbruin diertje met een roodbruine staart. Maar wat een stemgeluid! Verstopt in een braamstruik of ander dicht struweel zingt de nachtegaal heel hard en opvallend: een mooi crescendo van fluittonen eindigend in een melodieus tjoek-tjoek-tjoek. Het mannetje zingt zowel overdag als 's nachts vrijwel onafgebroken. Hij is dan ook maar korte tijd te horen, vanaf eind april/begin mei zo'n vier tot zes weken.

Bron en meer informatie: Natuurmonumenten