Titelpagina boek

Het Leven van Paddenstoelen en Schimmels

Nederlandse Mycologische Vereniging
27-MRT-2013 - Populairwetenschappelijke boeken van enig niveau over de ecologie en levenswijze van paddenstoelen verschijnen in ons land maar hoogst zelden. De laatste keer is alweer drieëndertig jaar geleden! Maar nu is dan het in 2012 verschenen boek van de Deense schimmeldeskundige Jens Petersen vertaald en uitgegeven door de KNNV Uitgeverij.

Boek ’Het Leven van Paddenstoelen en Schimmels’ (foto: KNNV Uitgeverij)In het boek 'Het Leven van Paddenstoelen en Schimmels' worden op beeldende wijze de leden van het “verborgen rijk” voor het voetlicht gesleept en in zulke prachtige foto's dat je er meteen verliefd op wordt! Zo wordt ook het verhaal verteld: in mooie en glasheldere beelden met een minimum aan tekst die geen andere functie heeft dan de juiste begrippen aan te dragen op de juiste plaats.

Hoe schimmels leven is in dit boek een verhaal van grote lijnen. Het gaat niet dieper dan nodig is om zo vrijwel de hele breedte van het vakgebied te kunnen bestrijken, maar de opbouw is zorgvuldig gekozen: je verbazend over het ene bijzondere beeld na het andere glijd je steeds dieper deze wereld binnen en begin je zowaar iets van de schimmels te begrijpen. Bouw en fysiologie, ongeslachtelijke en geslachtelijke voortplanting, ecologische betekenis en de belangrijkste habitats, van arctisch tot tropisch, komen in dit boek voorbij.

Heel belangrijk is dat de verwantschapsgroepen naar de huidige stand van kennis helder naast elkaar worden gezet, met hun juiste plaats in de stamboom van het leven. Al even helder wordt getoond hoe parallelle evolutie de verschillende vormgroepen heeft doen ontstaan. Omdat de vormgroepen je kunnen helpen snel de weg te vinden in het paddenstoelenrijk, vormen zij ook de verdere leidraad van het boek. Er is veel aandacht voor de verbluffende vormvariatie van allerhande paddenstoelen en schimmels, waarbij uiteraard ook de korstmossen niet zijn vergeten.

'Het Leven van Paddenstoelen en Schimmels' is een regelrechte ode aan het schimmelrijk en daarom een geweldige inleiding voor iedereen die hierin geïnteresseerd is!

Het enige 'minpunt' aan dit boek is dat je zou willen dat het tweemaal zo dik was en daardoor op tal van plaatsen dieper zou ingaan op de verschillende onderwerpen dan het nu doet.

Lees de volledige recensie op Alles Over Paddenstoelen.

Tekst: Aldert Gutter, Nederlandse Mycologische Vereniging