Tweede vindplaats zeer zeldzame iepenpage in Nederland

De Vlinderstichting
14-JUL-2013 - Deze week zijn er bij Winterswijk in een hoge iep twee iepenpages gezien. Deze zeer zeldzame vlindersoort kenden we tot nu toe alleen van een paar plekjes in Zuid-Limburg. Het gaat in de Achterhoek vast niet om zwervers, maar om een vestiging.

Nog nooit eerder was er een iepenpage in de Achterhoek gezien (foto: Kars Veling)We zitten op het begin van de vliegtijd van de iepenpage en in en om de vliegplaatsen in Heerlen worden nu de eerste verse vlinders gemeld. Door de gemeente worden hier, samen met De Vlinderstichting en andere partners, maatregelen genomen om meer geschikt leefgebied te maken. Naast op de daar al bekende plekken is de vlinder dit jaar ook op nieuwe plekken in de buurt gevonden.

Helemaal verrast waren we door de melding van Jan Stronks, die bij Winterswijk de iepenpage meldde. Hier is de soort nog nooit eerder gezien. Jan had er zondag 7 juli al een waargenomen, maar nog geen foto kunnen maken. De volgende dag lukte dat wel en zag hij zelfs twee vlinders in de boomkroon. De komende weken zouden er wel veel meer te zien kunnen zijn, want als het om een populatie gaat zullen er nog meer vlinders uit de pop komen. Iepen komen verspreid voor in de beekdalen bij Winterswijk en deze melding geeft hoop dat de iepenpage op meer plekken in die omgeving aanwezig is. Het is een erg verborgen levende vlinder, die een groot deel van zijn leven bovenin de boomkroon doorbrengt.

Een groot deel van hun leven brengen iepenpages door in de boomtoppen (foto: Ilf Jacobs)De vlinder heeft een voorkeur voor grotere bloeiende iepen en die zijn voor een groot deel verdwenen uit ons land door de iepziekte. Op een aantal plaatsen blijken resistente bomen te hebben overleefd, zoals daar bij Winterswijk. Ook worden er nu resistente iepen aangeplant door gemeenten en andere beheerders. Dat betekent dat op den duur de soort zich nog verder uit zal kunnen breiden en ook op andere plekken op kan duiken. Om de vlinder te zien te krijgen is geluk, maar ook geduld nodig. In België hebben vrijwilligers tientallen nieuwe vliegplaatsen ontdekt door heel gericht boomkruinen van iepen af te zoeken. Ook hier in Nederland wordt die methode toegepast, maar je moet toch zeker tien minuten zoeken om een beetje kans te hebben om een vliegende iepenpage te zien. Als ze stil bovenin de boom zitten zijn ze vrijwel onzichtbaar. We zijn erg benieuwd of de soort zich op nog meer plaatsen zal laten zien. Als heel veel mensen naar de iepentoppen gaan staren zou het zo maar kunnen.

De iepenpage is een van de 12 vlindersoorten waarvoor De Vlinderstichting de campagne ‘Tien voor twaalf’ is gestart. Het gaat om zeer zeldzame soorten die maar op enkele plekken in ons land voorkomen. U kunt deze soorten adopteren en steunen.

Foto's: Kars Veling; Ilf Jacobs