Otter close-up van kop VOOR EENMALIG GEBRUIK

Otterpaartje in de Nieuwkoopse Plassen

25-APR-2014 - Er zit zowel een mannetjes- als een vrouwtjesotter in de Nieuwkoopse Plassen. Dit blijkt uit onderzoek dat door Onderzoeksinstituut Alterra is uitgevoerd. Boswachter John Pietersen is dolenthousiast: “Dit geeft aan dat de otter zich wil vestigen in het Groene Hart!”

Bericht uitgegeven op [publicatiedatum]

Begin dit jaar vond boswachter John Pietersen van Natuurmonumenten spraints, oftewel uitwerpselen van de otter. Het DNA uit dit verzamelde materiaal is onderzocht en hieruit blijkt dat ten minste twee otters een thuis in de Nieuwkoopse Plassen hebben gevonden.

Otter (foto: Mark Zekhuis)

Schuwe nachtdieren
De otter is een schuw nachtdier en laat zich maar zelden zien. Slechts een paar keer verscheen een enkele otter voor de geplaatste camera in het natuurgebied. Boswachter John Pietersen: “Op deze beelden kun je niet zien of het om een mannetje of een vrouwtje gaat. Ook wisten we niet of het steeds om dezelfde otter ging of dat het iedere keer een ander exemplaar was.”

Afstammelingen otters Weerribben-Wieden
Om hier achter te komen, heeft Natuurmonumenten de spraints door Alterra laten onderzoeken. Het onderzoeksinstituut concludeert nu dat het om een mannetje en een vrouwtje gaat. Ook is vastgesteld dat het DNA van dat mannetje niet overeenkomt met het mannetje dat in februari is aangereden op de A12 bij Gouda. De DNA-profielen laten verder zien dat zowel de beide otters in de Nieuwkoopse Plassen als de doodgereden otterman afstammen van de Nederlandse populatie in en rond de Weerribben-Wieden. Meerdere otters hebben van daaruit dus al een route weten te vinden naar het Groene Hart.

Ottertunneltje van levensbelang
“Het is ontzettend goed nieuws dat er meer dan één otter in de Nieuwkoopse Plassen zit. Nu moeten we ervoor zorgen dat deze twee otters een veilige toekomst in het Groene Hart krijgen!” aldus boswachter John Pietersen. Om nieuwe slachtoffers te voorkomen is het volgens Natuurmonumenten belangrijk dat er vaart gemaakt wordt met de aanleg van ottertunneltjes, om te beginnen in de omgeving van de Nieuwkoopse Plassen. Natuurmonumenten is daarover in overleg met de gemeente Nieuwkoop en de Provincie Zuid-Holland.

Help de otter!
Boswachter John Pietersen is op www.welkomotter.nl een actie gestart om geld in te zamelen voor de eerste ottertunnel rond de Nieuwkoopse Plassen. “We hopen natuurlijk op een ottergezinnetje, maar dan is het des te belangrijker dat we er voor zorgen dat de tunnel er snel komt! Want het zou doodzonde zijn als een van beide, net zoals de otter op de A12, wordt doodgereden.”

Bron: Natuurmonumenten