Otter close-up van kop VOOR EENMALIG GEBRUIK

Na 40 jaar weer otters geboren in Zuid-Holland

29-APR-2015 - Er zijn twee jonge otters geboren in de Nieuwkoopse Plassen. Zij hebben zich afgelopen week voor het eerst laten zien voor de camera in het gebied. Boswachter Martijn van Schie van Natuurmonumenten is euforisch. ‘Exact een jaar geleden kregen we het bericht dat we een mannetje en een vrouwtje in het gebied hadden. Nu eindelijk de beelden van jonge otters, geweldig!’.

Jonge otters
De jonge otters liepen op 20 april voor de camera. Op de beelden zijn drie otters te zien. Het is lastig te zien of dit drie jonge otters zijn of twee jonkies en hun moeder. Boswachter Martijn: ‘Deze jongen zijn al enkele maanden oud. Pas na drie maanden nemen ze hun eerste duik en daarna gaan ze met moeder mee op jacht. Waarschijnlijk zien we dat hier in beeld’.

Otter (foto: Karsten Reiniers)

Toekomst
Boswachter van Schie: ‘Het is voor het eerst sinds 40 jaar dat een otter zich weer heeft weten voort te planten in het Groene Hart. Dat de otter weer terug is in het gebied was al geweldig, maar de geboorte van de jongen geeft echt aan dat de otters zich hier thuis voelen en een plaats verdienen in deze provincie.’

Spannende tijd
Het was afgelopen maanden erg spannend rond de otters in de Nieuwkoopse Plassen. Begin dit jaar is er een dood vrouwtje aangetroffen vlakbij het natuurgebied. Enkele dagen later verscheen er nog wel een otter voor de camera, maar dit kon eventueel het mannetje zijn. Dankzij deze beelden weten we dat er nog altijd een vrouwtje in het plassengebied is en dat zij voor nageslacht heeft gezorgd!

Drie otters in Nieuwkoop (film: Bart Noort)

Mannetje
Aan de beelden is niet te zien of het een mannetje of vrouwtje is, maar mannetjes zijn altijd op zichzelf. Vandaar dat boswachter Van Schie weet dat dit jonge otters zijn, waarschijnlijk samen met hun moeder. Mannetjesotters zijn niet betrokken bij de opvoeding van hun kinderen en allang weer bij het vrouwtje vandaan.

Gevaar
Na een jaar moeten de jonge otters op eigen poten kunnen staan. Moederotter zal haar jonkies uit haar territorium verdrijven en dan begint het gevaarlijke leven van een otter pas echt. Op zoek naar een eigen plaats gaan ze zwerven door de omgeving. Daarbij komen ze veel gevaarlijke wegen tegen. Natuurmonumenten is samen met de Provincie Zuid-Holland bezig om de gevaarlijkste weg in de omgeving, de Uitweg aan de oostkant van het plassengebied, aan te passen.

Tekst: Natuurmonumenten