Boomklever

Zo help je vogels de winter door

Vogelbescherming Nederland
11-DEC-2018 - Na een zachte herfst, breekt voor vogels de meest barre tijd van het jaar aan. De winter. De koude nachten zijn lang, de dagen om voedsel te zoeken kort. En er is al zo weinig voedsel te vinden in de wintermaanden. Hoogste tijd dus om de helpende hand te bieden.
  1. Vet
    Vogels verbruiken heel veel energie in de wintermaanden, alleen zo kunnen ze de kou overleven. Een vettig hapje in de winter is dus geen overbodige luxe, het houdt ze letterlijk warm. Vetbollen (zonder netje!) kun je kopen, maar ze zijn ook heel makkelijk zelf te maken. Gebruik hiervoor ongezouten frituurvet, smelt dit in een pannetje en voeg vogelvoer toe. Laat het drogen in de vorm die jij wilt, bijvoorbeeld een tulband of een kopje.

2. Zonnebloempitten en pinda’s
    Ook in zonnebloempitten zit veel vet, in de zwarte zaden meer dan in de gestreepte. Wil je geen rommel in de tuin? Voer dan gepelde zonnebloempitten.

Kool- en pimpelmezen, boomklevers, sijsjes en spechten zijn dol op pinda’s. Voer pinda’s in een silo of rijg ze aan een ketting. Tip: prik de pinda’s voor met een spijker, dat rijgt een stuk eenvoudiger. Je kunt ook een pot met vogelpindakaas ophangen. Gebruik geen gewone pindakaas, daar zit te veel zout in.
  1. Nestkast
    Vogels gebruiken nestkasten niet alleen in de lente. In de winter is het een goede plek om te schuilen en te overnachten. Dat doen ze niet altijd alleen, sommige vogels kruipen met elkaar in een kastje om zo beter warm te blijven. In Engeland zijn in één nestkast ooit 13 winterkoninkjes geteld!

Koolmees
  1. Hoe natuurlijker hoe beter
    Een boom of struik ziet er niet alleen mooi uit in de tuin, het is ook een magneet voor vogels. Het is een plek om te schuilen, om te broeden en om voedsel te vinden. De meeste bomen en struiken plant je als ze in rust zijn, in de winter dus. Kies voor struiken met bessen, daar zijn vogels in de winter dol op. En in de warme maanden geniet je zelf van de bloemen. Goede soorten zijn meidoorn, rozenbottel, klimop, kardinaalsmuts of krentenboompje.
  1. Rommelhoekje
    Een rommelhoekje is het hoekje in de tuin waar je niet zo veel mee doet. Eigenlijk dus een stukje tuin waar je de boel de boel laat. Hier kunnen planten hun gang gaan. Leg er wat takken en stenen neer en stapel ze eventueel op tot een soort muurtje. Gooi de afgevallen bladeren niet in de gft-bak, maar veeg ze hier op een hoopje. Hoe makkelijk wil je het tuinieren maken?!

Zo’n rommelhoekje is een ideale plek voor vogels, kleine diertjes, insecten en egels. Merels, huismussen, heggenmussen en roodborstjes zijn dol op rommelhoekjes. Tussen de takken en bladeren vinden ze ook in de winter kleine insectjes om te eten. In de planten vinden de vogels dekking. En wordt het eenmaal lente? Dan bouwen ze hier zelf hun nestje.

Sijs