Bont zandoogje

Natuurjournaal 16 juli 2022

Nature Today
16-JUL-2022 - Bont zandoogjes vliegen en zoek strandvondsten.

Het bont zandoogje is een druktemaker. De mannetjes van deze vlinder doen hun best om een vrouwtje te vinden. Daarvoor hebben ze verschillende tactieken. Sommige maken lange patrouillevluchten, op zoek naar dames. Andere mannetjes bezetten een eigen territorium. Ze zitten op een zonnige plek op de uitkijk, wachtend op een langsvliegend vrouwtje. Maar is de bezoeker een mannelijke concurrent, dan wordt hij woest achtervolgd. Gek genoeg zijn de patrouillerende mannetjes meestal donkerder gekleurd dan de vlinders die liever stil zitten. Daardoor warmen ze sneller op, en kunnen ze ook lange vluchten in een beschaduwd bos maken. Bont zandoogjes zijn vrij algemeen, maar ze vinden het wel fijn als er wat bomen en struiken zijn. Woon je in een bosrijke omgeving? Dan zie je dit weekend tijdens de tuinvlindertelling misschien ook wel een bont zandoogje in je tuin. Of een van de andere zandoogjes: ze staan nu allemaal hoog in de landelijke vlinderlijst in de Nature Today-app.

Eikapsel van een hondshaai op het strand

Een dagje naar zee zorgt niet alleen voor verkoeling, je kan er ook een hoop leuke waarnemingen doen. Een druk strand is natuurlijk niet de beste plek om vogels te kijken. Maar je kan er wel de leukste strandvondsten doen langs de waterlijn. Schelpen natuurlijk, zeewier en misschien een kwal. Maar dat is nog lang niet alles! Krabben, mosdiertjes, zee-egels, zakpijpen, wormen, garnalen, zeesterren… Er leeft zo veel in de zee, en alles spoelt wel eens aan. Een bekende vondst zijn roggen- en haaieneieren. Het zijn een soort bruine of zwarte, leerachtige doosjes. Roggeneieren hebben op elke hoek een stekel, terwijl aan haaieneieren gekrulde draden zitten. Vind je die op een Nederlands strand? Dan heb je ongetwijfeld een ei van de hondshaai gevonden. Ontdek wat je andere strandvondsten precies zijn, bijvoorbeeld op Strandvondsten.nl.

Foto’s: Hans Dekker, Saxifraga; Nienke Lameris