Gewone dwergvleermuis - primair

Week van de gewone dwergvleermuis

SoortenNL, Zoogdiervereniging
8-MEI-2023 - In Nederland komen maar liefst achttien soorten vleermuizen voor. Drie daarvan vallen binnen de groep dwergvleermuizen, namelijk de gewone, ruige en kleine dwergvleermuis. Een waarneming van een dwergvleermuis betreft in de meeste gevallen een ‘gewone’, maar hoe gewoon is deze soort? Dit is de week van de gewone dwergvleermuis.

Verspreidingskaartje gewone dwergvleermuisDe gewone dwergvleermuis (Pipistrellus pipistrellus) is de meest algemeen voorkomende vleermuissoort in Nederland. Zoals de naam al zegt is het een kleine vleermuis met een gewicht van 3,5 tot 8 gram en een spanwijdte van 18 tot 24 centimeter. Van april tot half mei verlaten ze de gebouwen waarin ze de winter hebben doorgebracht. De mannetjes verhuizen naar hun paar- en zomerverblijfplaatsen. De vrouwtjes verzamelen zich ondertussen in kraamverblijfplaatsen. De kraamgroepen bestaan uit tientallen tot wel honderden vrouwtjes.

De paartijd van gewone dwergvleermuizen heeft in het najaar al plaatsgevonden. Volwassen vrouwtjes hebben inwendig de zaadcellen opgeslagen waardoor bevruchting pas in het voorjaar gebeurt. Begin juni worden de jongen geboren en zijn tot circa half juli afhankelijk van de moeder. Een vrouwtje krijgt hooguit één jong per jaar. Het voedsel van gewone dwergvleermuizen bestaat uit kleine vliegende insecten. Ze eten voornamelijk muggen, dansmuggen, schietmotten, maar ook haften, gaasvliegen, nachtvlinders en soms ook kevers. Vocht halen ze uit insecten en door te drinken bij vijvers.

Vleermuizen waarnemen

Gewone dwergvleermuisKort na zonsondergang beginnen gewonde dwergvleermuizen aan hun jacht naar voedsel. In de schemering zie je van een vleermuis vaak niet meer dan het silhouet. Toch kun je alleen aan het silhouet soms al goed zien om welke soort het gaat. Let daarbij goed op de grootte van het dier. En ook op specifieke kenmerken, zoals de breedte van de vleugels, de grootte van de oren of de vorm van de staart. Deze herkenningskaart (pdf: 3,7 MB) van de Zoogdiervereniging helpt je op weg met het herkennen van vijf soorten die veel in steden en dorpen voorkomen.

Vleermuistuintelling

Aanstaand weekend is het weer zover: de jaarlijkse Vleermuistuintelling! Op vrijdag 12 en zaterdag 13 mei roepen we iedereen op de vleermuizen door te geven die je in je tuin en omgeving tegenkomt. Op de website van de Zoogdiervereniging vind je meer informatie over deze telling en handige hulpmiddelen zoals een zoekkaart om vleermuissoorten mee te herkennen.

Tekst: Eveline van der Jagt, Zoogdiervereniging en SoortenNL
Foto’s: Erik Korsten (leadfoto); Wesley Overman
Kaartje: NDFF

Iedere week staat een plant, dier of schimmel centraal in De week van de… Het is een initiatief van SoortenNL, hét kennisnetwerk voor wilde planten en dieren van Nederland. Een netwerk van organisaties die toegepast onderzoek doen en natuurgegevens verzamelen met hulp van duizenden vrijwilligers voor de bescherming van soorten en hun leefgebieden. Met die gegevens ontwikkelen we kennis over de staat van de natuur en verbeteren we beheer, beleid en betrokkenheid.