Navigeren door uitdagingen en kansen op het gebied van natuurbehoud op Caribische eilanden

Dutch Caribbean Nature Alliance (DCNA), Fundacion Parke Nacional Aruba (FPNA)
20-DEC-2023 - Caribische eilanden zijn niet alleen pittoreske bestemmingen, ze zijn ook de thuisbasis van opmerkelijke natuurwonderen. Natasha Silva, Chief Conservation Officer van Fundacion Parke Nacional Aruba, heeft onlangs tijdens het symposium van DCNA over nature-based solutions licht geworpen op de uitdagingen en kansen op het gebied van natuurbehoud waarmee de eilanden worden geconfronteerd.

Natasha SilvaDeze presentatie werd gegeven als onderdeel van het symposium van de Dutch Caribbean Nature Alliance (DCNA) en Fundacion Parke Nacional Aruba (FPNA) over 'Nature-Based Solutions voor Ecosysteemherstel'. Het doel van dit evenement was het faciliteren van kennis- en ervaringsuitwisseling en het bevorderen van de effectieve integratie van nature-based solutions in Nederlands-Caribische projecten.

Waarom natuur belangrijk is in het Caribisch gebied

De Caribische eilanden hebben een buitengewone biodiversiteit, met een aanzienlijk aantal soorten dat nergens anders op aarde voorkomt. Deze eilanden, die tot de top zes van de 36 biodiversiteitshotspots ter wereld behoren, zijn niet alleen rijk aan leven, maar lopen ook een hoog risico om verloren te gaan. Deze biodiversiteit is uniek en zorgt voor een delicaat evenwicht binnen deze eilandecosystemen.

Basislijnen verschuiven

De endemische soorten in het Caribisch gebied zijn zowel een zegen als een kwetsbaarheid. Hoewel ze goed zijn aangepast aan hun omgeving, brengt hun gevoeligheid voor verandering hen in gevaar. Silva’s presentatie ging in op het concept van het verschuiven van basislijnen, waarbij zij de nadruk legde op de veranderende perceptie van wat een ‘normale’ omgeving is. Naarmate de generaties verstrijken, groeit iedereen op in een steeds meer aangetast milieu, waarbij de volledige omvang van de verliezen niet wordt herkend of herinnerd. Uiteindelijk leidt dat tot een geleidelijke afname van de biodiversiteit van soorten.

Instandhoudingsinspanningen en uitdagingen

Silva benadrukte het belang van nature-based solutions bij het aanpakken van deze uitdagingen. Als we erkennen dat de natuur het fundament van de economie is en essentieel is voor ons bestaan, groeit het besef dat onze relatie met de natuur moet veranderen.

Terwijl we navigeren door de uitdagingen en kansen op het gebied van natuurbehoud op Caribische eilanden, is het essentieel om het belang van deze ecosystemen en de noodzaak van duurzaam handelen te erkennen. De presentatie van Natasha Silva dient als een oproep tot actie en spoort ons aan om onze relatie met de natuur te veranderen en een toekomst te bevorderen die gebaseerd is op interconnectiviteit, onderlinge relaties en het welzijn van het hele ecosysteem.

Presentatie van Natasha Silva op het symposium

Zie hieronder de volledige video van de presentatie van Natasha Silva:

Video’s van de andere presentaties worden wekelijks met u gedeeld. Kunt u niet wachten? Op het YouTube-kanaal van DCNA kunt u de opname van het gehele symposium bekijken.

DCNA

DCNA betuigt haar dankbaarheid aan de sponsoren; Milton Harms Fonds in samenwerking met Prins Bernhard Cultuurfonds Caribisch Gebied, Aruba Tourism Authority, VNO Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Grant Thornton, Nationale Postcode Loterij en Pelican Adventure voor hun bijdrage aan het symposium en het ondersteunen van een omgeving van samenwerking en vooruitgang, als voorbeeld van de kracht van partnerschap bij het stimuleren van positieve ecologische verandering.

De Dutch Caribbean Nature Alliance (DCNA) is opgericht in 2005 en vertegenwoordigt een typisch Caribische benadering van natuurbehoud. In een sterk gefragmenteerde regio erkent de DCNA dat de uitdagingen op het gebied van natuurbehoud gewoon te groot zijn voor één organisatie of één eiland om alleen aan te gaan. Op Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten werd dit erkend en als reactie daarop werd de DCNA opgericht, een organisatie met een unieke stem om een gezamenlijke inspanning te weerspiegelen om de natuur in de hele regio te beschermen. De DCNA gelooft dat we samen beter in staat zullen zijn om oplossingen te vinden om deze gemeenschappelijke dreigingen het hoofd te bieden. Van onderaf opgebouwd, is de DCNA een echte grassroots-organisatie, die in staat is geweest om een actief natuurbeschermingsnetwerk van autonome organisaties in de Nederlandse Cariben samen te weven.

Kom meer te weten over de DCNA door de DCNA te volgen op sociale media via Facebook (Dutch Caribbean Nature Alliance), Instagram (DCNAnature), LinkedIn (Dutch Caribbean Nature Alliance), en bezoek de website.

Tekst: Dutch Caribbean Nature Alliance