VOOR EENMALIG GEBRUIK

Steenmarterkalender april: waar wonen de steenmarterjongen?

Zoogdiervereniging
9-APR-2013 - Voor de geboorte en het grootbrengen van de jongen blijven steenmartervrouwtjes zo'n twee maanden op dezelfde plek. Ze hebben hiervoor met zorg een plekje uitgezocht dat veilig genoeg is. Het gebeurt af en toe dat de jongen geboren worden onder een takkenhoop, maar als het even kan heeft het vrouwtje een plekje 'hoog en droog' in een schuur of op een zolder gevonden. Verblijfplaatsen waarvoor geklommen moet worden hebben de voorkeur, omdat hier het risico klein is dat er een kat of vos het nest met hulpeloze jongen lastig komt vallen. Een steenmarter maakt niet echt een nest: een kommetje van houtspaanders of losgetrokken isolatiemateriaal is voldoende.

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging [land] op [publicatiedatum]

Voor de geboorte en het grootbrengen van de jongen blijven steenmartervrouwtjes zo'n twee maanden op dezelfde plek. Ze hebben hiervoor met zorg een plekje uitgezocht dat veilig genoeg is. Het gebeurt af en toe dat de jongen geboren worden onder een takkenhoop, maar als het even kan heeft het vrouwtje een plekje "hoog en droog" in een schuur of op een zolder gevonden. Verblijfplaatsen waarvoor geklommen moet worden hebben de voorkeur, omdat hier het risico klein is dat er een kat of vos het nest met hulpeloze jongen lastig komt vallen. Een steenmarter maakt niet echt een nest: een kommetje van houtspaanders of losgetrokken isolatiemateriaal is voldoende.

Steenmarters hebben wel een territorium, maar verdedigen dit meestal alleen tegen soortgenoten van hetzelfde geslacht. Het gevolg is dat de territoria van mannetjes en vrouwtjes elkaar overlappen. Steenmarters hebben meerdere verblijfplaatsen in hun territorium en gebruiken deze door elkaar. Iedere steenmarter kent meerdere plekken en een plek kan soms afwisselend door zowel een mannetje als een vrouwtje gebruikt worden. Wel heeft ieder dier plekken die favoriet zijn boven andere plekken.

Jonge steenmarter (foto: Dick Klees)

In de tijd van de geboorte van de jongen is het bemachtigen van een goede nestplaats belangrijk. Dit leidt ertoe dat de moeder vlak voor de geboorte vrij agressief kan zijn naar mannelijke steenmarters. Indien nodig verjaagt zij een mannetje van zijn favoriete plekje. Of dat mannetje ook de vader van de jongen is, is niet zo belangrijk. De vader bemoeit zich niet met het grootbrengen van de jongen.

Naast veiligheid is het ook belangrijk dat in de buurt van de nestplaats voldoende voedsel te vinden is. Moeder steenmarter wil graag zo dicht mogelijk bij haar kroost blijven en de jongen niet te lang alleen laten. Als het voedselaanbod gering is, is het territorium ook groter en is moeder langer weg om voldoende voedsel te vinden.

De Zoogdiervereniging heeft 2013 uitgeroepen tot het Jaar van de steenmarter. Kijk voor meer informatie op de webpagina over het Jaar van de steenmarter.

Tekst: Bernadette van Noort, Zoogdiervereniging