Hazelworm

Natuurjournaal 18 juli 2023

Nature Today
18-JUL-2023 - Hazelworm met dikke buik en groot blaasjeskruid vangt watervlooien.

Zwangere vrouwtjes van de hazelworm zijn nu veel aan het zonnen, de warmte hebben ze nodig voor de ontwikkeling van hun embryo’s. Normaal gesproken houden hazelwormen zich zelfs tijdens het zonnen enigszins verstopt tussen planten of strooisel. Maar hoe langer de vrouwtjes zwanger zijn, hoe meer ze open en bloot in de zon liggen. Tot in augustus of september de kleine hazelwormpjes geboren worden. De hazelworm is trouwens geen worm en ook geen slang, maar een hagedis zonder poten. Ze kunnen een stuk minder soepel kronkelen dan echte slangen. En bij gevaar kunnen ze hun staart afwerpen. Toch een echte hagedis dus. Op de zandgronden kun je ze tegenkomen, de grootste kans maak je op de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe.

De botergele bloemen van groot blaasjeskruid

De gele bloemen van groot blaasjeskruid en loos blaasjeskruid steken nu uit boven het wateroppervlak. De gele lipbloemen trekken insecten aan met nectar en een honingmerk, en klappen open als er een insect op landt. Maar de echte actie speelt zich onder water af. Om hun dieet aan te vullen zijn deze planten vleeseters geworden. Aan de in het water zwevende stengels groeien kleine blaasjes die als een val kunnen dichtklappen. In de blaasjes is er onderdruk. Zodra een passerende watervlo een soort voelhaar aanraakt, gaat het blaasje open, zuigt het beestje naar binnen, en valt de klep dicht.

Foto’s: Rob Felix, Saxifraga; Hans Dekker, Saxifraga