Parelamaniet

Natuurjournaal 12 augustus 2023

Nature Today
12-AUG-2023 - Parelamanieten komen nu al boven de grond en bijzondere draaihalzen deze weken in Nederland.

Door de regenachtige weken begin augustus zijn er flink wat paddenstoelen boven de grond gekomen. Parken, lanen en bossen met loofbomen zijn goede plekken om bijvoorbeeld de parelamaniet te bekijken. Deze paddenstoel leeft samen met oude bomen, zoals beuken en eiken. Parelamaniet is niet zo kieskeurig als veel andere soorten. De kans dat je hem zelf ook in het bos vindt is dus best aanwezig. De hoed is bruin met stippen, die eraf kunnen spoelen als het hard regent. Parelamanieten zijn dus makkelijk te vinden, maar je kunt ze beter niet plukken. Ze lijken namelijk behoorlijk op de giftige panteramaniet. Het verschil zit in de verkleuring van het vruchtvlees. Parelamaniet kleurt roze als je hem open snijdt. De paddenstoel wordt daarom ook wel ‘blozer’ genoemd.

De draaihals is een kleine specht die ook in kleine aantallen in Nederland broedt

‘s Nachts vliegen de Scandinavische draaihalzen naar het zuiden en ze komen nu ook door Nederland. Overdag rusten ze hier uit. Als je er eentje ziet zitten, zou je niet direct zeggen dat het een specht is. Áls je ze al ziet zitten, want draaihalzen hebben meer weg van een dode tak dan van een vogel. Ze zitten meestal op de grond, en zijn alleen veel in bomen te vinden tijdens de broedtijd. Ze kunnen hun hals in allerlei vreemde kronkels draaien, waardoor ze er nog aparter uitzien. Het is een zeldzame doortrekker en dus ook nog goed verstopt. Toch kan je ze in het hele land tegen het lijf lopen. De eerste zijn al gezien, tot half september komen ze nog door Nederland.

Tekst: Marjolein Mooij & Nienke Lameris, Nature Today